https://journals.helsinki.fi/chemedtech/issue/feed Teknologia kemian opetuksessa 2022-04-13T15:57:33+03:00 Johannes Pernaa johannes.pernaa@helsinki.fi Open Journal Systems <p>Teknologia kemian opetuksessa on open access -artikkelikokoelma sisältäen tutkimuskentän keskeisimmät avoimet julkaisut. Tavoitteena on edistää avointa tiedettä ja tukea jatkuvaa oppimista. Kokoelmaa ylläpitää FT Johannes Pernaa Helsingin yliopistosta.</p> https://journals.helsinki.fi/chemedtech/article/view/1740 Teknologia kemian opetuksessa 2021-12-31T10:58:22+02:00 Johannes Pernaa johannes.pernaa@helsinki.fi <p class="Paragraph-first">Kokoelman toinen vuosikerta esittelee erilaisia kemian opetuksessa käytettäviä teknologioita. Numero on otsikoitu ”Sovelluksia ja käyttötapauksia”. Sovelluksilla viitataan teknologioihin, kuten mittausautomaatioihin ja molekyylimallinnukseen. Käyttötapauksilla tarkoitetaan esimerkiksi taitoja, kuten tutkimuksen tekemisen taitoja, joihin sovellusten pedagogisella käytöllä pyritään. Numero alkaa mittausautomaatiosta, joka on vanhimpia kemian opetuksessa laajasti käyttöönotettuja tieto- ja viestintäteknologioita (TVT). Tämä osio on kokoelman nopeimmin päivittyvä osio.</p> 2021-12-31T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2021 Johannes Pernaa https://journals.helsinki.fi/chemedtech/article/view/1716 Mielekkään kemian oppimisen tukeminen mittausautomaatioteknologialla 2021-11-25T15:49:57+02:00 Maija Aksela johannes.pernaa@helsinki.fi <p><strong>Toimittajan kommentit<br /></strong></p> <p>Tämä artikkeli esittää mittausautomaation mahdollisuudet hyödyntämällä useita keskeisiä kirjallisuuslähteitä. Artikkeli on erinomainen johdastus aiheeseen. Huomaa, että se on julkaistu vuonna 2011, joten tutkijoiden on syytä perehtyä myös viimeisimpään tutkimustietoon. Artikkelin on kirjoittanut kuuluisa kemian opetuksen professori Maija Aksela, joka on julkaissut yli 400 kemian opetuksen artikkelia.</p> <p><strong>Artikkelin tiedot<br /></strong></p> <div class="csl-bib-body" style="line-height: 2; margin-left: 2em; text-indent: -2em;"> <div class="csl-entry">Artikkeli: Aksela, M. K. (2011). Engaging students for meaningful chemistry learning through Microcomputer-based Laboratory (MBL) inquiry. <em>Educació Química : EduQ</em>, <em>9</em>, 30–37. <a href="https://doi.org/10.2436/20.2003.02.66">https://doi.org/10.2436/20.2003.02.66</a></div> </div> <p>Viittaukset: Google Scholar</p> <p>Lisenssi: Avoin, mutta <a href="https://raco.cat/raco/index.php/en/about/">lisenssiä</a> ei ole määritelty.</p> <p>Kokoteksti: <a href="https://doi.org/10.2436/20.2003.02.66">https://doi.org/10.2436/20.2003.02.66</a></p> 2011-09-01T00:00:00+03:00 Copyright (c) 2011 Maija Aksela https://journals.helsinki.fi/chemedtech/article/view/1796 Molekyylimallinnuksen avulla kohti syvempää kemian ymmärtämistä 2022-04-13T15:57:33+03:00 Eero Jalonen johannes.pernaa@gmail.com <p>Mallit ja mallintaminen ovat keskeisiä tekijöitä kemiallisessa ajattelussa ja tieteellisen tiedonkehityksessä, joten niiden pitäisi näkyä hyvin myös kemian opettamisessa. Tässä artikkelissa tarkastellaan tietokoneavusteisen molekyylimallinnuksen mahdollisuuksia kemian opettamisen jaoppimisen tukena. Siinä perustellaan molekyylimallinnuksen tarpeellisuus ja tuodaan esille, mitä hyötyä molekyylimallinnuksesta on sekä opettajalle että oppilaalle.</p> <p><strong>Artikkelin tiedot<br></strong></p> <p>Article: Jalonen, E. (2016). Molekyylimallinnuksen avulla kohti syvempää kemian ymmärtämistä. <em>LUMAT-B: International Journal on Math, Science and Technology Education, 1</em>(2), 47–50.</p> <p>Lisenssi: <a title="Link to the license" href="http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0">CC BY-NC</a></p> <p>Kokoteksti: <a href="https://journals.helsinki.fi/lumatb/article/view/1224">https://journals.helsinki.fi/lumatb/article/view/1224</a></p> 2016-12-20T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2016 Eero Jalonen