https://journals.helsinki.fi/e-erika/issue/feed e-Erika : Erityispedagogista tutkimusta ja koulutuksen arviointia 2023-11-01T09:48:25+02:00 Minna Kyttälä minna.kyttala@utu.fi Open Journal Systems <p>e-Erika on verkkojulkaisu, joka esittelee kasvatukseen, opetukseen, koulutuksen arviointiin sekä opetukselliseen kuntoutukseen liittyviä tutkimuksia, selvityksiä, kokeiluja ja käytännön sovellusten kuvauksia. Tekstit on suunnattu kasvattajille ja opettajille, toisen asteen henkilöstölle, oppilashuoltohenkilöstölle, yliopiston ja hallinnon edustajille sekä kaikille asiasta kiinnostuneille.</p> https://journals.helsinki.fi/e-erika/article/view/2090 Pääkirjoitus 2023-10-26T15:27:00+03:00 Minna Kyttälä minna.kyttala@utu.fi 2023-11-01T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2023 e-Erika : Erityispedagogista tutkimusta ja koulutuksen arviointia https://journals.helsinki.fi/e-erika/article/view/2091 ”Opiskeluhuolto onnistuu, kun hommat hoidetaan yhdessä” 2023-10-26T15:28:37+03:00 Jaanet Salminen jaanet.salminen@utu.fi Hanna Kallio hanna.kallio@utu.fi Juha Lindell juha.lindell@uwasa.fi Aino Rantamäki aina.rantamaki@uwasa.fi Miia Laasanen miia.laasanen@utu.fi <p>Hyvinvointialueuudistuksen 1.1.2023 myötä sosiaali- ja terveysalan (sote)<br>ammattilaiset siirtyivät hallinnollisesti hyvinvointialueiden palvelukseen, kun taas<br>opetushenkilöstö jatkaa työtään kunnissa. Asiantuntijat ovat olleet huolissaan siitä,<br>että eri organisaatioihin hajautettujen ammattilaisten yhteistyö voi vaikeutua, mikä<br>puolestaan vaarantaa opiskeluhuollon laadukkaan toteutuksen. Kirjoittajat ovat<br>tutkijoina Työsuojelurahaston rahoittamassa ”Leveämmät hartiat vai syvempiä<br>kuiluja?” (MONOPS) –tutkimushankkeessa, jossa tunnistetaan moniammatillisen<br>yhteistyön onnistumistekijöitä perusopetuksen opiskeluhuollossa ja edistetään<br>opiskeluhuollon ammattilaisten työssä onnistumista uudessa palvelurakenteessa.<br>Tässä artikkelissa avataan aihepiirin käsitteellistä perustaa ja kuvataan aiempaan<br>tutkimukseen perustuen moniammatillisen yhteistyön mahdollisuuksia ja haasteita.</p> 2023-11-01T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2023 https://journals.helsinki.fi/e-erika/article/view/2092 Opettajankouluttajien käsityksiä moninaisuudesta ja moninaisuuden opettamisesta 2023-10-26T15:34:13+03:00 Sanni Marjanen sanni.marjanen@outlook.com Minna Saarinen minna.saarinen@utu.fi Tiina Annevirta tiirau@utu.fi Marita Neitola marita.neitola@utu.fi Jaanet Salminen jaanet.salminen@utu.fi Minna Kyttälä minna.kyttala@utu.fi <p>Koska perusopetuksen oppilaat muodostavat moninaisen joukon, täytyisi<br>tulevien opettajien saada riittävät valmiudet moninaisuuden kohtaamiseen jo<br>opettajankoulutuksen aikana. Tämä edellyttää opettajankouluttajilta tietoa<br>moninaisuudesta sekä taitoa ohjata opettajaopiskelijoita oppilaiden kohtaamisessa.<br>Tässä artikkelissa tarkastelemme sitä, minkälainen käsitys opettajankouluttajilla<br>on moninaisuudesta ja moninaisuuden opettamisen merkityksestä<br>luokanopettajakoulutuksessa sekä minkälaiseksi opettajankouluttajat kokevat oman<br>moninaisuusosaamisensa.</p> 2023-11-01T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2023 https://journals.helsinki.fi/e-erika/article/view/2093 Kouluakäymättömyys koulujen tukitoimien näkökulmasta 2023-10-26T16:05:38+03:00 Heini Mattila heini.mattila@edu.pyhajoki.fi Johanna Leino johanna.leino@valteri.fi <p>Koulua käymättömien oppilaiden määrä on kasvanut erityisesti Suomen<br>peruskouluissa. Kouluakäymättömyyteen liittyy haastetta tulla kouluun, minkä vuoksi<br>koulu joutuu tekemään erityisjärjestelyjä koulunkäynnin jatkumiseksi. Pahimmassa<br>tapauksessa oppilas voi jäädä kokonaan kotiin. Ilmiö on osoittautunut varsin<br>haastavaksi. Koulua käymättömien oppilaiden tuen tarpeet ovat hyvin monitahoisia<br>ja vaativia, mikä asettaa koulujen ja kuntien resurssit ennen näkemättömän paineen<br>alaisiksi. Jokainen koulua käymätön nuori on vaarassa syrjäytyä yhteiskunnasta,<br>mikä on nuoren elämän kannalta tragedia ja yhteiskunnallisesti kallista. Jokainen<br>nuori tulisikin saada kiinnittymään kouluun siten, että hän saa peruskoulun suoritettua<br>ja hänen on mahdollista jatkaa opintojaan perusopetuksen jälkeen. Tämä teksti on<br>laadittu osana Helsingin yliopiston erillisten erityisopettajan opintojen lopputyötä.</p> 2023-11-01T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2023 https://journals.helsinki.fi/e-erika/article/view/2095 iFeelMath-hanke: Matematiikka-ahdistuksen ja osaamisen kehityksellistä ja tilannekohtaista yhteyttä tutkimassa 2023-10-27T15:25:37+03:00 Riikka Mononen riikka.mononen@oulu.fi Johan Korhonen johan.korhonen@abo.fi <p>-</p> 2023-11-01T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2023 https://journals.helsinki.fi/e-erika/article/view/2096 Oppimisen tuki ja inkluusio suomalaisessa koulussa: katsaus nykytilaan ja eräitä kehitysehdotuksia 2023-10-27T15:28:22+03:00 Joseph Calvin Gagnon, joseph.gagnon@helsinki.fi Markku Jahnukainen markku.jahnukainen@helsinki.fi Juho Honkasilta juho.honkasilta@helsinki.fi <p>Tässä kirjoituksessa käsittelemme oppimisen ja käyttäytymisen tukeen ja inkluusioon<br>liittyviä yleisiä periaatteita sekä esitämme eräitä kehitysehdotuksia inklusiivisen<br>kasvatuksen edistämiseksi suomalaisen peruskoulunpidon kontekstissa. Teksti<br>pohjautuu aiemmin englanniksi ja portugaliksi julkaistuun artikkeliin UNESCOn<br>julkaisemassa kirjassa Teacher education around the world: Challenges and<br>opportunities (Gagnon, Honkasilta &amp; Jahnukainen, 2023).</p> 2023-11-01T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2023 https://journals.helsinki.fi/e-erika/article/view/2097 Oppimista tukeva dokumentointi on sekä hyvää pedagogista kirjaamista että asiakirjojen aktiivista hyödyntämistä oppijan tukena 2023-10-27T15:33:49+03:00 Maarit Alasuutari maarit.alasuutari@jyu.fi Noora Heiskanen noora.heiskanen@uef.fi Anja Rantala anja.rantala@jyu.fi Tanja Vehkakoski tanja.vehkakoski@jyu.fi <p>Pohdintoja asiakirjoista ja opettajan työstä tuoreen kirjamme ”Hyvä pedagoginen kirjaaminen. Oppimista tukeva dokumentointi käytännössä” äärellä.</p> 2023-11-01T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2023