e-Erika : Erityispedagogista tutkimusta ja koulutuksen arviointia https://journals.helsinki.fi/e-erika <p>e-Erika on verkkojulkaisu, joka esittelee kasvatukseen, opetukseen, koulutuksen arviointiin sekä opetukselliseen kuntoutukseen liittyviä tutkimuksia, selvityksiä, kokeiluja ja käytännön sovellusten kuvauksia. Tekstit on suunnattu kasvattajille ja opettajille, toisen asteen henkilöstölle, oppilashuoltohenkilöstölle, yliopiston ja hallinnon edustajille sekä kaikille asiasta kiinnostuneille.</p> fi-FI minna.kyttala@utu.fi (Minna Kyttälä) editori@helsinki.fi (Editorin palveluosoite (Helsingin yliopiston kirjasto)) Fri, 17 May 2024 12:26:46 +0300 OJS 3.3.0.10 http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss 60 Pääkirjoitus https://journals.helsinki.fi/e-erika/article/view/2288 Minna Kyttälä Copyright (c) 2024 e-Erika : Erityispedagogista tutkimusta ja koulutuksen arviointia https://journals.helsinki.fi/e-erika/article/view/2288 Fri, 17 May 2024 00:00:00 +0300 Erityispedagogiikan koulutusvastuun alkumetrejä Lapin yliopistossa https://journals.helsinki.fi/e-erika/article/view/2289 <p>-</p> Tanja Äärelä Copyright (c) 2024 e-Erika : Erityispedagogista tutkimusta ja koulutuksen arviointia https://journals.helsinki.fi/e-erika/article/view/2289 Fri, 17 May 2024 00:00:00 +0300 Hiljainen kansa ei olekaan hiljainen – kuurojen musiikkikasvatus tutkimuksen keskiössä https://journals.helsinki.fi/e-erika/article/view/2290 <p>Musiikkikasvatus kuuluu kaikille. Hiljaisen kansan äänet – remontoidut kehot on<br>vuosina 2021–2024 toteutettava Koneen säätiön rahoittama Oulun yliopiston ja<br>Jyväskylän Humanistisen ammattikorkeakoulun (HUMAK) yhteinen tutkimushanke1,<br>jonka tavoitteena on ollut kerätä muistitietoa kuurojen asuntolakoulukokemuksista,<br>korvaleikkauksista ja musiikkikasvatuksesta. Yksi osatutkimus keskittyy muistitietoon<br>musiikinopetuksesta 1950-luvulta 1990-luvun puoliväliin sekä kuurojen kokemuksiin<br>musiikista ja äänestä. Tässä artikkelissa kootaan lyhyesti tähän osatutkimukseen<br>liittyviä keskeisiä tuloksia ja huomioita.</p> Katja Sutela Copyright (c) 2024 e-Erika : Erityispedagogista tutkimusta ja koulutuksen arviointia https://journals.helsinki.fi/e-erika/article/view/2290 Fri, 17 May 2024 00:00:00 +0300 Vaativa monialainen tuki – käsitteen kehitys ja tutkimusperustainen tarkastelu varhaiskasvatuksessa https://journals.helsinki.fi/e-erika/article/view/2291 <p>Vaativa monialainen tuki on työtapa, jossa lapsen tuen suunnittelua, toteuttamista ja<br>arviointia tehdään monialaisessa yhteistyössä perusopetuksen ja varhaiskasvatuksen<br>sekä sosiaali- ja terveysalan toimijoiden kesken. Vaativa monialainen tuki<br>-käsite on syntynyt ja kehittynyt perusopetuksen tuen käytännöistä lähtien ja se<br>huomioidaan myös varhaiskasvatuksessa. Käsitteellä pyritään kuvaamaan tuen, ei<br>yksittäisen lapsen vaativuutta. Kuvaamme tässä artikkelissa vaativan monialaisen<br>tuen käsitettä ja sen kehitystä sekä esittelemme kaksi tutkimusta, jotka toteutimme<br>vaativan monialaisen tuen teemoista varhaiskasvatuksen kontekstissa. Toinen<br>tutkimuksista esittelee ammattilaisten näkemyksiä vaativaan monialaiseen tukeen<br>liittyvästä yhteistyöstä ja toinen ammattilaisten tapoja tukea autistisen lapsen<br>yhteenkuuluvuuden tunnetta.</p> Aino Äikäs, Henri Pesonen, Lotta Aavikko, Noora Heiskanen Copyright (c) 2024 e-Erika : Erityispedagogista tutkimusta ja koulutuksen arviointia https://journals.helsinki.fi/e-erika/article/view/2291 Fri, 17 May 2024 00:00:00 +0300 Nuorten kokemukset matematiikan tehostetusta tuesta peruskoulussa https://journals.helsinki.fi/e-erika/article/view/2292 <p>Oppilaan tuen tehostaminen koskee kaikkea oppilaan oppimista ja koulunkäyntiä,<br>mutta matematiikka on hyvin monissa tapauksissa ensisijainen syy tehostetun tuen<br>aloittamiselle. Tuen suunnittelun ja toteuttamisen vastuu on opettajalla. Oppilaan<br>kuuleminen hänen omaan oppimiseensa liittyvissä asioissa on harvinaista niin koulun<br>arjessa kuin tutkimuksissa. Erityisen harvinaista on sellaisten oppilaiden kuuleminen,<br>joilla on haasteita oppimisessa. Oppilaiden kokemuksista on kuitenkin merkittävää<br>hyötyä tukea suunniteltaessa. Kirjoitus pohjautuu väitöskirjaani ”Nuorten kokemukset<br>matematiikan opiskelusta ja tehostetun tuen tukitoimista”.</p> Marja Kosola Copyright (c) 2024 e-Erika : Erityispedagogista tutkimusta ja koulutuksen arviointia https://journals.helsinki.fi/e-erika/article/view/2292 Fri, 17 May 2024 00:00:00 +0300 Kielteistä kehää rikkomassa: käytösongelmat, haitalliset suoritusstrategiat ja koulumenestys https://journals.helsinki.fi/e-erika/article/view/2293 <p>KM Iines Palmun erityispedagogiikan väitöskirja ”The negative cycle – a longitudinal<br>study of externalising behaviours, learning motivation and academic performance<br>in school-age children” tarkastettiin Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden ja<br>psykologian tiedekunnassa 19.1.2024. Tämän kirjoituksen tarkoituksena on<br>havainnollistaa väitöstutkimuksen tulosten merkitystä käytännön opetustyölle<br>ohjaavan opettajan näkökulmasta. Ulospäinsuuntautuvat käytösoireet, niistä<br>erityisesti ADHD-piirteet, ovat riski haitallisten suoritusstrategioiden kehittymiselle.<br>Yhdessä käytösoireet ja haitalliset suoritusstrategiat vahvistavat toisiaan jo<br>alakouluaikana, ja niiden vaikutukset yltävät myös yläkouluun. Tarjottu tuki ei aina<br>riitä kääntämään kehää myönteiseen suuntaan. Erityinen riski tukea vaille jäämiseen<br>näyttäisi olevan etenkin ADHD-piirteisillä tytöillä.</p> Iines Palmu Copyright (c) 2024 e-Erika : Erityispedagogista tutkimusta ja koulutuksen arviointia https://journals.helsinki.fi/e-erika/article/view/2293 Fri, 17 May 2024 00:00:00 +0300 Elämänlaadun toimeenpanon palautemalli vaikeasti liikuntavammaisten nuorten elämänlaadun parantamiseksi https://journals.helsinki.fi/e-erika/article/view/2294 <p>Tässä artikkelissa esitellään kasvatustieteen tohtori Nina Heräjärven joulukuussa<br>2023 julkaistua väitöskirjaa ”Developing quality of life implementation<br>feedback model to improve quality of life among young adults with severe<br>physical disabilities”. Väitöskirjassa tutkitaan vaikeasti liikuntavammaisten<br>nuorten elämänlaatua ja kehitetään toisen asteen koulutusorganisaatioille ja<br>perusterveydenhuollon organisaatioille elämänlaadun toimeenpanon malli. Mallin<br>avulla nämä organisaatiot voivat kehittää nuorille tarjoamiaan palveluja niin, että<br>palveluiden avulla näiden nuorten elämänlaatu nousee.</p> Nina Heräjärvi Copyright (c) 2024 e-Erika : Erityispedagogista tutkimusta ja koulutuksen arviointia https://journals.helsinki.fi/e-erika/article/view/2294 Fri, 17 May 2024 00:00:00 +0300 Vanhempien narratiivi koulukiusaamisesta ja siihen puuttumisesta https://journals.helsinki.fi/e-erika/article/view/2295 <p>Pitkittyneet koulukiusaamistapaukset ovat olleet paljon julkisuudessa, vaikka<br>itse koulukiusaaminen näyttää määrällisesti laskeneen viime vuosien aikana.<br>Koulukiusaamisen lopettamiseen kehitettyjä interventioita on melko vähän, eivätkä<br>ne ole olleet kovin tuloksellisia. Merkittävänä tekijänä interventioiden onnistumisessa<br>pidetään vanhempien osallistumista niihin. Vanhempien osallistumista heikentää<br>vanhempien luottamus koulua kohtaan. On esitetty, että vanhempien käsitysten ja<br>kokemusten kuuleminen ja ymmärtäminen ovat ratkaisevia tekijöitä kiusaamiseen<br>puuttumisessa ja sen lopettamisessa. Tässä tutkimuksessa viiden perheen vanhemmat<br>kertovat oman tarinansa koulukiusaamisesta. Tutkimuksessa mukana olleiden<br>vanhempien luottamus kouluun on olematonta, eikä yhteistyö koulun kanssa ole<br>ollut sujuvaa. Vanhemmat kokevat, että koulun ulkopuolelta tuleva työntekijä on ollut<br>merkittävä tekijä eskaloituneen tilanteen ratkaisemiseksi.</p> Eira Niska Copyright (c) 2024 e-Erika : Erityispedagogista tutkimusta ja koulutuksen arviointia https://journals.helsinki.fi/e-erika/article/view/2295 Fri, 17 May 2024 00:00:00 +0300