https://journals.helsinki.fi/neuropsyopen/issue/feed Neuropsy Open: kliinisen neuropsykologian verkkojulkaisu 2024-03-27T12:37:00+02:00 Laura Hokkanen laura.hokkanen@helsinki.fi Open Journal Systems <p>Neuropsy Open on neuropsykologian erikoispsykologikoulutuksen avoin tieteellinen verkkojulkaisu. Koulutuksen järjestämisestä vastaa Helsingin yliopisto yhteistyössä Psykonet-yliopistoverkoston kanssa. Neuropsy Open julkaisee erikoispsykologikoulutuksen lopputöitä sekä muita kliinisen neuropsykologian alaan liittyviä tutkimuksia ja selvityksiä. Toimituksen valinnat -palstalla esitellään lisäksi ajankohtaisia neuropsykologian väitöskirjoja, pro graduja ja muita julkaisuja.</p> https://journals.helsinki.fi/neuropsyopen/article/view/2222 Päätoimittajalta 1_2024 2024-03-27T12:26:06+02:00 Laura Hokkanen laura.hokkanen@helsinki.fi <p>Käsillä on Neuropsy Open -verkkojulkaisun järjestyksessä yhdeksäs numero. Lehteä on toimitettu jo vuodesta 2020 alkaen tarkoituksena julkaista Neuropsykologian erikoispsykologikoulutuksessa laadittuja lopputöitä ja informoida lukijoita kiinnostavista yliopistojen piirissä ilmestyneistä alaan liittyvistä opinnäytetöistä.</p> <p>Ensimmäinen artikkeli on Anna-Mari Auerin systemaattinen katsaus alhaisten veren rauta-arvojen yhteydestä ADHD-oireisiin lapsilla. Kirjallisuushaussa löytyi 12 originaalitutkimusta, joissa asetelmat vaihtelivat. ADHD-ryhmissä rauta-arvot todettiin pääosin merkitsevästi kontrolliryhmien arvoja alhaisemmiksi. Mukana oli yksi interventiotutkimus, jonka tulokset antoivat näyttöä rautalisän vaikutuksista ADHD-oireiden vähenemiseen. Tutkimuksia aiheesta tarvitaan kuitenkin lisää.</p> <p>Toinen artikkeli on Satu Peitson katsaus, joka tarkastelee miten lasten kaksikielisyys on huomioitu tutkimuskirjallisuudessa teknisen lukutaidon interventiotutkimuksissa. Interventi-oista hyötymiseen olivat yhteydessä alkumittauksessa todetut vahvat fonologiset taidot sekä äidinkielen sujuva lukutaito. Tärkeäksi todettiin luki-valmiuksien sekä teknisen lukutaidon alkuarviointi ja edistymisen seuranta lapsen molemmilla kielillä.</p> <p>Kolmas artikkeli on Päivi Ylikosken katsaus, jossa tarkastellaan lievän kehitysvammaisuuden ja laaja-alaisten oppimisvaikeuksien määritelmiä sekä kognitiivisten tutkimustulosten ja toimintakyvyn suhdetta. Erityisesti kokonaisälykkyysosamäärän merkitys diagnostiikassa nousee kriittiseen tarkasteluun.</p> <p>Lopussa toimituksen poimintoina neljä väitöskirjaa (Johanna Nukari ja Emmi Pentikäinen Helsingin yliopistosta, Sherin Elsheikh Oulun yliopistosta ja Aino Yliranta Tampereen yliopistosta) ja neljä Helsingin yliopiston maisteritutkielmaa neuropsykologisista aiheista.</p> 2024-03-27T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2024 Laura Hokkanen https://journals.helsinki.fi/neuropsyopen/article/view/2223 Neuropsy Open 1_2024 2024-03-27T12:29:59+02:00 Laura Hokkanen laura.hokkanen@helsinki.fi <p>Neuropsy Open 1_2024</p> 2024-03-27T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2024 Laura Hokkanen https://journals.helsinki.fi/neuropsyopen/article/view/2214 Raudanpuutteen rooli lasten ADHD:n taustalla - systemaattinen kirjallisuuskatsaus 2024-03-24T10:33:27+02:00 Anna-Mari Auer ammiauer@hotmail.com <p>Aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriö (ADHD) on yksi yleisimmistä lapsuuden ja nuoruuden aikaisista kehityksellisistä neuropsykiatrisista häiriöistä. ADHD:n yleisyyden vuoksi myös kiinnostus sen taustatekijöihin on ollut suurta. Yhtenä tunnettuna taustatekijänä pidetään välittäjäaine dopamiinia, jonka muodostumiseen elimistössä tarvitaan rautaa. Tämän systemaattisen kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena oli selvittää alhaisten rauta-arvojen (seerumin ferritiini) yhteyttä ADHD-oireisiin lapsilla sekä ADHD:n alatyyppien välisiä eroja suhteessa lasten raudanpuutteeseen. Kirjallisuushaussa löytyi 12 tutkimusta, jotka täyttivät sisäänottokriteerit. Osassa tutkimuksia oli koe-kontrolliryhmäasetelma, osassa koeryhmän keskinäinen vertailuasetelma. Joukkoon mahtui yksi interventiotutkimus. Huolimatta tutkimusasetelmien monimuotoisuudesta tulokset olivat kuitenkin yhteneväisiä ADHD-ryhmän ferritiiniarvojen ollessa pääosin merkitsevästi kontrolliryhmää alhaisemmat. &nbsp;Vähäisten interventiotutkimusten vuoksi yhteyden tarkemmasta laadusta ei voida vetää johtopäätöksiä, mutta varovaista näyttöä on saatu rautalisän vaikutuksista ADHD-oireiden vähenemiseen. ADHD:n alatyypeillä ei ollut eroa raudanpuutteen suhteen, mutta hyperaktiivisuuden ja käytösongelmien voidaan katsoa olevan selvästi yhteydessä raudanpuutteeseen lapsilla. Tulosten perusteella vaikuttaa siltä, että raudanpuutteen selvittäminen ja hoitaminen osana ADHD:n diagnosointia, erityisesti hyperaktiivisilla lapsilla, on tärkeää.&nbsp;</p> 2024-03-27T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2024 Anna-Mari Auer https://journals.helsinki.fi/neuropsyopen/article/view/2215 Teknisen lukutaidon interventiot kaksikielisillä: systemaattinen kirjallisuuskatsaus 2024-03-24T10:42:18+02:00 Satu Peitso satu.peitso@gmail.com <p class="Tiivistelm"><span lang="FI">Tässä systemaattisessa kirjallisuuskatsauksessa kartoitettiin, miten lasten kaksikielisyys on huomioitu tutkimuskirjallisuudessa teknisen lukutaidon interventiotutkimuksissa. Tavoitteena oli löytää neuropsykologisessa kuntoutuksessa hyödynnettäviä näkökulmia ja kartoittaa kaksikielisten lasten lukivaikeuksien interventioiden sisältöjä ja vaikuttavuutta sekä kielten välistä siirtovaikutusta. </span></p> <p class="Tiivistelm"><span lang="FI">Hakusanojen ja sisäänottokriteerien perusteella katsaukseen valikoitui kuusi tutkimusta. Ne käsittelivät alle kouluikäisiä ja peruskouluikäisiä lapsia. Tutkimuksissa osallistujien äidinkieli vaihteli ja toinen kieli oli kaikissa englanti. Interventioiden kestot ja sisällöt olivat vaihtelevia. Viidessä tutkimuksessa todettiin interventiolla vaikuttavuutta luki-valmiuksiin tai lukemisen tarkkuuteen harjoitellulla kielellä, yhdessä vaikutusta ei todettu. Julkaisuissa ilmeni laadullisia heikkouksia, joiden vuoksi tulosten yleistettävyyteen tulee suhtautua varauksella. Interventioista hyötymiseen olivat yhteydessä alkumittauksessa todetut vahvat fonologiset taidot sekä äidinkielen sujuva lukutaito. Interventioilla ei todettu vaikutuksia lukusujuvuuteen. Kielten välisen siirtovaikutuksen osalta tuloksia ei pystytty luotettavasti arvioimaan. </span></p> <p class="Tiivistelm"><span lang="FI">Tulosten perusteella varhainen tuki toisen kielen luki-valmiuksiin ja tekniseen lukutaitoon jo ennen toisen kielen vahvaa suullista osaamista voi tuottaa positiivisia tuloksia. Äidinkielen sujuva lukutaito ei sulje pois lukivaikeutta toisella kielellä, mutta kuntoutusvaste toisen kielen luki-interventioista voi olla suotuisampi. Tärkeää on luki-valmiuksien sekä teknisen lukutaidon alkuarviointi ja edistymisen seuranta lapsen molemmilla kielillä, jotta hitaasti edistyvät kaksikieliset lapset ohjautuisivat tehostetumman tuen ja kuntoutuksen piiriin varhaisemmassa vaiheessa. Niiden kaksikielisten lasten, joilla on riski lukemisen vaikeuksille, kielellisiä taitoja tulisi arvioida laajemminkin, ja suunnitella tuki yksilöllisten tarpeiden mukaisesti.</span></p> 2024-03-27T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2024 Satu Peitso https://journals.helsinki.fi/neuropsyopen/article/view/2216 Lievä kehitysvammaisuus vai laaja-alaiset oppimisvaikeudet - kognitiivisten taitojen ja toimintakyvyn arviointi erotusdiagnostisina kysymyksinä 2024-03-24T10:49:21+02:00 Päivi Ylikoski Paivi.Ylikoski@porinperusturva.fi <p class="Tiivistelm"><span lang="FI">Lievän kehitysvammaisuuden diagnoosia ei ole määritelty tarkasti ja kattavasti diagnostista työtä ajatellen. Tämän kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena on tuoda esiin diagnostisissa päätöksissä huomioon otettavia tekijöitä. Tutkimuskysymyksinä ovat: Mikä on psykologin kognitiivisten tutkimusten merkitys lievän kehitysvammaisuuden diagnostiikassa? Mikä on kognitiivisen suoriutumisen ja toimintakyvyn suhde?</span></p> <p class="Tiivistelm" style="margin-bottom: 0cm;"><span lang="FI">Kirjallisuuskatsauksessa tarkastellaan tieteellisiä artikkeleita, jotka käsittelevät lievän kehitysvammaisuuden ja laaja-alaisten oppimisvaikeuksien määritelmiä, kognitiivisten tutkimustulosten ja toimintakyvyn suhdetta sekä diagnostiikkaa näihin liittyen. Erityisenä kysymyksenä nousee esiin kokonaisälykkyysosamäärän (FSIQ) merkitys. FSIQ on edelleen mukana diagnostisissa kriteereissä (ICD10), mutta kliinisessä työssä sen merkitys on&nbsp; vähenemässä. Kirjallisuuskatsauksessa esiin nousseissa tieteellisissä artikkeleissa suhtaudutaan kriittisesti FSIQ:n merkitykseen diagnostisena kriteerinä. Sen sijaan korostetaan kognitiivisten kykyjen monipuolista tutkimista ja kykyprofiilien tarkastelun merkitystä. Erityisesti toiminnanohjaustaidoilla on tärkeä rooli henkilön tarvitseman tuen kannalta. Älykkyysosamäärällä on ryhmätasolla yhteys toimintakykyyn, mutta syy-seuraussuhdetta yksilön toimintakykyyn sillä ei ole. Katsauksessa tuodaan esiin myös käytännöllisiä näkökulmia, joiden pohjalta kognitiivisia profiileja ja toimintakykyä on hyvä tarkastella diagnostisessa työssä. </span></p> 2024-03-27T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2024 Päivi Ylikoski https://journals.helsinki.fi/neuropsyopen/article/view/2217 Toimituksen valinnat 1_2024 2024-03-24T10:58:10+02:00 Hanna Jokinen-Salmela hanna.jokinen@helsinki.fi Sanna Koskinen sanna.koskinen@helsinki.fi Annamari Tuulio-Henriksson annamari.tuulio-henriksson@helsinki.fi <p>Toimituksen valinnat on Neuropsy Open-lehden vakiopalsta, jossa toimituksen jäsenet nostavat esiin kliiniseen neuropsykologian alaan liittyviä viimeaikaisia väitöskirjoja ja pro gradu-tutkielmia.</p> 2024-03-27T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2024 Hanna Jokinen-Salmela, Sanna Koskinen, Annamari Tuulio-Henriksson