https://journals.helsinki.fi/thinkopendigest/issue/feed Think Open Digest 2024-03-06T10:17:50+02:00 Juuso Ala-Kyyny juuso.ala-kyyny@helsinki.fi Open Journal Systems <p>Think Open Digest kokoaa yhteen Think Open -blogissa ja muualla verkossa avoimesti julkaistuja artikkeleita. Lehden numerot muodostavat temaattisia kokonaisuuksia, ja julkaisun on tarkoitus tukea tutkijoita työssään, erityisesti avoimeen tieteeseen ja digitaalisiin tutkimuspalveluihin liittyvissä aihealueissa.</p> https://journals.helsinki.fi/thinkopendigest/article/view/2176 Unescon avointen oppimateriaalien suosituksen seurantaraportti 2024-03-05T11:18:29+02:00 UNESCO juuso.ala-kyyny@helsinki.fi <p>Unescon avoimia oppimateriaaleja (OER, open educational resources) koskeva seurantaraportti (<em>Consolidated report on the implementation by Member States of the 2019 Recommendation concerning Open Educational Resources (OER)</em>) julkaistiin marraskuussa 2023. Se tarkastelee Unescon vuoden 2019 OER-suosituksen täytäntöönpanoa. Unescon yleiskokoukselle suunnattu tiivis selonteko sisältää muun muassa seuraavat kohdat:</p> <ul> <li class="show">General Support</li> <li class="show">Developing supportive policy</li> <li class="show">Encouraging effective, inclusive and equitable access to quality OER</li> <li class="show">Nurturing the creation of sustainability models of OER</li> <li class="show">Promoting and reinforcing international cooperation</li> </ul> 2024-03-06T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2023 Unesco https://journals.helsinki.fi/thinkopendigest/article/view/2177 Näkemyksiä avoimen opetuksen linjausten kehityksestä Euroopassa 2024-03-05T11:25:42+02:00 SPARC Europe juuso.ala-kyyny@helsinki.fi <p>Syksyllä 2023 julkaistu raportti, <em>Insights into developments in European Open Education institutional policymaking</em>, tarkastelee avoimeen opetukseen ja oppimiseen (open education, OE) liittyvää linjaustyötä Euroopassa ja sitä, miten linjaukset ovat vaikuttaneet korkeakouluopetukseen. Raportti tuo esiin opetuksen avoimuutta edistäviä ja hidastavia tekijöitä. Raporttia koskeva <a href="https://sparceurope.org/hot-off-the-press-insights-into-developments-in-european-open-education-institutional-policymaking/">uutinen</a> nostaa viisi pointtia:</p> <ul> <li class="show">“Libraries as change makers: While libraries champion OE policy development, collaborating with technical and pedagogical experts accelerates progress and broadens educator engagement.</li> <li class="show">Return on Investment and decision-making: Senior decision makers respond to framings which emphasise the return on investment to institutions, and how OERs safeguard their assets and help them deliver on its broader social and economic mission.</li> <li class="show">Formal and informal support: national policies boost OE progress, but in their absence, institutions leverage networks and internal advocates to advance.</li> <li class="show">The OE-OER-Open Science Nexus: In Europe, Open Education policies often link to Open Science, but diverging incentives and maturity lead to distinct OER policy developments.</li> <li class="show">It doesn’t need to be about control: effective policies focus on enhancing staff skills to broaden material reach, rather than controlling content or increasing administrative tasks.”</li> </ul> 2024-03-06T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2023 SPARC Europe https://journals.helsinki.fi/thinkopendigest/article/view/2178 Opetuksen ja oppimateriaalien avoimuus edistää oppimisen tasa-arvoa, hyvinvointia ja yhdenvertaisuutta 2024-03-05T11:46:43+02:00 Kati Syvälahti juuso.ala-kyyny@helsinki.fi Johanna Löhönen juuso.ala-kyyny@helsinki.fi <p>Tampereen korkeakouluyhteisössä vietettiin avoimen oppimisen teemaviikkoa marraskuussa 2023. Kirjaston asiantuntijat kirjoittivat opetuksen ja oppimateriaalien avoimuuteen liittyen blogikirjoituksen Teaching and Learning Centren blogiin.</p> 2024-03-06T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2023 Kati Syvälahti & Johanna Löhönen https://journals.helsinki.fi/thinkopendigest/article/view/2188 Vuoden avoin oppimateriaali -palkinto Leena Eleniukselle, Kaisa Puttoselle ja Riitta-Liisa Karjalaiselle 2024-03-05T12:27:00+02:00 Kreodin toimitus juuso.ala-kyyny@helsinki.fi <p>Vuoden avoin oppimateriaali -palkinto myönnettiin Kaisa Puttosen, Leena Eleniuksen ja Riitta-Liisa Karjalaisen tekemälle <em>Huijataanko minua? Huijaanko minä muita?</em> -oppimateriaalille. Valetiedon tunnistamiseen opastava materiaali on syntynyt AMKIT-konsortion Avoimet oppimateriaalit -työryhmän yhteistyönä. Artikkelissa tekijät kertovat palkitusta oppimateriaalista, joka on saatavissa <a href="https://urn.fi/urn:nbn:fi:oerfi-202303_00026252_6">Avointen oppimateriaalin kirjastossa</a>.</p> <p><em>Julkaistu Kreodissa 2/2023.</em></p> 2024-03-06T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2023 Kreodin toimitus https://journals.helsinki.fi/thinkopendigest/article/view/2179 Avoin kirja lisää opiskelun tasa-arvoa ja joustavuutta 2024-03-05T11:52:33+02:00 Johanna Nummi juuso.ala-kyyny@helsinki.fi Kati Syvälahti juuso.ala-kyyny@helsinki.fi Soile Kolehmainen juuso.ala-kyyny@helsinki.fi Sari Leppänen juuso.ala-kyyny@helsinki.fi <p>Kirjaston asiantuntijat kirjoittivat kansainvälisen Open Access -viikon yhteydessä avoimien kirjojen eduista kurssiaineistona. Kirjaston kuratoima <a href="https://andor.tuni.fi/discovery/collectionDiscovery?vid=358FIN_TAMPO:VU1&amp;collectionId=81164149440005973&amp;lang=fi">avointen kirjojen teemakokoelma</a> julkaistiin OA-viikolla</p> 2024-03-06T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2023 Tekijät https://journals.helsinki.fi/thinkopendigest/article/view/2180 Avoimet kurssikirjat mahdollistavat paljon 2024-03-05T11:57:59+02:00 Kirsi Laasasenaho juuso.ala-kyyny@helsinki.fi <p>Jyväskylän yliopiston vuosien 2024–2027 opetussuunnitelmaa koskevan työn yhteydessä on hyvä aika pohtia vaihtoehtoja kurssikirjallisuudeksi. Open access -kirjat eli avoimet kirjat ovat käyttökelpoisia esimerkiksi silloin, kun halutaan kiinnittää erityistä huomiota kurssimateriaalin hyvään saatavuuteen. Blogiartikkeli käsittelee avointa kirjaa kurssikirjana ja tarjoaa tietoa avointen kirjojen palveluista.</p> <p><em>Julkaistu OSC Blogissa 5.10.2023.</em></p> 2024-03-06T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2023 Kirsi Laasasenaho https://journals.helsinki.fi/thinkopendigest/article/view/2181 Avointen oppimateriaalien kuratointi – kuka, miten ja miksi? 2024-03-05T12:03:01+02:00 Terhi Kaipainen juuso.ala-kyyny@helsinki.fi Riikka Sinisalo juuso.ala-kyyny@helsinki.fi <p>Avointen oppimateriaalien kirjastossa on tällä hetkellä lähes kolmetuhatta erilaista materiaalia, joiden lisäksi oppimateriaaleja julkaistaan esimerkiksi ammattikorkeakoulujen omissa julkaisusarjoissa. Määrän kasvu on hyvä merkki avoimen oppimisen etenemiselle, mutta pysyykö laatu määrän kyydissä? Kansallisessa avoimen tieteen yhteistyössä laaditut avoimien oppimateriaalien laatukriteerit auttavat laadun arvioinnissa, mutta miten järjestyisikään sujuvimmin laatukriteereiden vaatimus avoimien oppimateriaalien vertaisarvioinnista? Tähän kysymykseen etsittiin vastausta Avoimen tieteen talvipäivillä Kuopiossa järjestetyssä paneelikeskustelussa, jossa vertaisarviointikäsitteen sijaan lähdettiin liikkeelle kuratoinninin käsitteellä.</p> <p><em>Julkaistu Kreodissa 4/2023.</em></p> 2024-03-06T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2023 Tekijät https://journals.helsinki.fi/thinkopendigest/article/view/2183 Avoimen tieteen ja tutkimuksen talvipäivillä Kuopiossa pureuduttiin avoimiin oppimateriaaleihin 2024-03-05T12:10:01+02:00 Mira Juppi juuso.ala-kyyny@helsinki.fi Kaisa Varis juuso.ala-kyyny@helsinki.fi Tomi Rosti juuso.ala-kyyny@helsinki.fi <p>Avoimen tieteen ja tutkimuksen talvipäivät järjestettiin tänä vuonna Kuopiossa 8–9.11.2023. Idea päivien järjestämiseen sai alkunsa Itä-Suomen yliopistossa, ja Karelia ja Savonia liittyivät mukaan järjestelyihin. Artikkeli kertoo tapahtuman valmistelusta ja ohjelman suunnittelusta sekä niistä avoimia oppimateriaaleja koskevista kysymyksistä, joita haluttiin käsitellä: avoimet julkaisualustat, saavutettavuus, tekijänoikeudet, käytännön esimerkit oppimateriaaleista, oppimateriaalin kuratointi ja avoimien oppimateriaalien hyödyntäminen jatkuvassa oppimisessa.</p> <p><em>Julkaistu Kreodissa 4/2023.</em></p> 2024-03-06T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2023 Tekijät https://journals.helsinki.fi/thinkopendigest/article/view/2184 Avointen oppimateriaalien edistäminen korkeakoulussa – kohti kattavaa vaikuttavuutta 2024-03-05T12:14:16+02:00 Aino Helariutta juuso.ala-kyyny@helsinki.fi <p>Avoimen tieteen ja tutkimuksen (AVOTT) talvipäivät järjestettiin Itä-Suomen yliopiston Kuopion kampuksella 8.–9.11.2023. Talvipäivien järjestäjinä toimivat Avoimen tieteen ja tutkimuksen kansallisen koordinaation lisäksi paikalliset korkeakoulut Itä-Suomen yliopisto sekä Savonia- ja Karelia-ammattikorkeakoulut. Talvipäivien teemaksi oli valittu oppimisen avoimuus ja erityisesti avoimet oppimateriaalit. Artikkeli on tapahtumaraportti, joka käy läpi Talvipäivien sisältöä.</p> <p><em>Julkaistu Kreodissa 4/2023.</em></p> 2024-03-06T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2023 Aino Helariutta https://journals.helsinki.fi/thinkopendigest/article/view/2185 Avointen oppimateriaalien julkaisemisen tulevaisuus – oppimisen mahdollistaminen vai rahoitus edellä? 2024-03-05T12:17:12+02:00 Anna Laakkonen juuso.ala-kyyny@helsinki.fi <p>Joukko avoimen tieteen ja tutkimuksen edistäjiä ammattikorkeakouluista ja yliopistoilta eri puolelta Suomea kokoontui marraskuun alkupuolella Kuopion yliopistolle Avoimen tieteen ja tutkimuksen talvipäiville. Ohjelman teema, avoimet oppimateriaalit, herätti kiinnostusta myös korkeakoulujen julkaisutiedonkeruun näkökulmasta. Samanaikaisesti keskustelua herätti kantautuneet ensitiedot pian uudistuvasta ammattikorkeakoulujen rahoitusmallista.</p> <p><em>Julkaistu Kreodissa 4/2023.</em></p> 2024-03-06T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2023 Anna Laakkonen https://journals.helsinki.fi/thinkopendigest/article/view/2186 Anne Kärki, avoimen toimintakulttuurin vahva edistäjä 2024-03-05T12:21:08+02:00 Kreodin toimitus juuso.ala-kyyny@helsinki.fi <p>Anne Kärki on avoimen tutkimus- ja kehittämistyön pioneeri, jolla on vahva tutkimusetiikan osaamisen pohja 1990-luvulta asti. Anne on vaikuttanut kansallisella tasolla erityisesti avoimen oppimisen kehittymiseen Suomessa. Tässä haastattelussa luodaan katsaus avoimuuden kehitykseen ja tulevaisuuden visioihin niin ammattikorkeakouluissa kuin kansallisella tasolla.</p> <p><em>Julkaistu Kreodissa 4/2023.</em></p> 2024-03-06T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2023 Kreodin toimitus https://journals.helsinki.fi/thinkopendigest/article/view/2187 Avoimessa oppimisessa tapahtuu – syksy 2023 2024-03-05T12:24:19+02:00 Terhi Kaipainen juuso.ala-kyyny@helsinki.fi <p>Artikkeli on katsaus avoimen oppimisen ajankohtaisiin asioihin – tuotoksiin ja tuloksiin – syksyllä 2023.</p> <p><em>Julkaistu Kreodissa 3/2023.</em></p> 2024-03-06T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2023 Terhi Kaipainen https://journals.helsinki.fi/thinkopendigest/article/view/2169 Open Education Week Library 2024-03-05T10:36:26+02:00 Open Education Global juuso.ala-kyyny@helsinki.fi <p>Verkkosivu kokoaa yhteen opetukseen liittyviä avoimia sisältöjä, joita on jaettu eri puolilta maailmaa kansainväliseen Open Education -viikkoon liittyen.</p> 2024-03-06T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2024 Open Education Global https://journals.helsinki.fi/thinkopendigest/article/view/2170 Muiden tekemien sisältöjen käytöstä sekä avoimesta lisensoinnista 2024-03-05T10:40:18+02:00 Suvi Heinonen juuso.ala-kyyny@helsinki.fi <p><a href="https://aoe.fi/#/etusivu">Avointen oppimateriaalin kirjasto</a> julkaisee ohjeistusta avointen oppimateriaalien julkaisun tueksi. Suvi Heinonen kirjoitti muiden luoman sisällön käyttämisestä ja merkitsemisestä avoimissa oppimateriaaleissa, ja blogiartikkeli sisältää seuraavat osat:</p> <ul> <li>Kuvien käytöstä ja muiden luomien sisältöjen käytöstä omissa avoimissa oppimateriaaleissa</li> <li>Avoimen sisällön lähteitä</li> <li>Muiden tekemien sisältöjen merkitseminen</li> <li>Muiden tekemien sisältöjen lisääminen omaan sisältöön: lainaavaa vai muokkaavaa käyttöä?</li> <li>Oppimateriaalien avoimesta lisensoinnista</li> </ul> 2024-03-06T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2023 Suvi Heinonen https://journals.helsinki.fi/thinkopendigest/article/view/2171 Kuinka oppimateriaali huomataan 2024-03-05T10:45:39+02:00 Anna Lindfors juuso.ala-kyyny@helsinki.fi <p><a href="https://aoe.fi/#/etusivu">Avointen oppimateriaalin kirjasto</a> julkaisee ohjeistusta avointen oppimateriaalien julkaisun tueksi. Anna Lindfors kirjoitti metatiedon merkityksestä oppimateriaalien käyttöön päätymisessä. Blogiartikkeli kiinnittää huomiota nimeämiseen, kuvailuun, visuaalisuuteen ja tiedonjakamiseen.</p> 2024-03-06T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2023 Anna Lindfors https://journals.helsinki.fi/thinkopendigest/article/view/2172 Digipedagogiikan koulutukset 2024-03-05T10:50:30+02:00 Digivisio 2030 -hanke juuso.ala-kyyny@helsinki.fi <p>Digivisio on julkaissut useita laajoja digipedagogiikan oppimateriaaleja, jotka ovat hyödyllisiä niin avointen oppimateriaalien tekijöille, avoimen oppimisen toteuttajille kuin aiheista kouluttajille. Asiantuntijoiden luomia koulutussisältöjä voi käyttää itseopiskelumateriaaleina tai ohjatussa työskentelyssä. Kokoelmassa on julkaistu seuraavat koulutukset:</p> <ul> <li>Yhteisöllisyys ja vuorovaikutus digitaalisissa ympäristöissä</li> <li>Arviointi digitaalisissa ympäristöissä</li> <li>Modulaarisuus oppimisessa ja opetuksessa</li> <li>Mikro-oppiminen ja pelillistäminen</li> <li>Saavutettavuuden, inkluusion ja yhdenvertaisuuden tukeminen</li> <li>Video oppimisessa ja opetuksessa</li> <li>Oppimisanalytiikka opettajan ja oppijan apuna</li> </ul> 2024-03-06T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2023 Digivisio 2030 -hanke https://journals.helsinki.fi/thinkopendigest/article/view/2194 Materiaalipaketti opiskelijoiden aineistonhallinnan tueksi julkaistu 2024-03-06T10:17:50+02:00 Maija Paavolainen juuso.ala-kyyny@helsinki.fi Tuija Korhonen juuso.ala-kyyny@helsinki.fi <p>Helsingin yliopiston Datatuki on julkaissut materiaalipaketin, joka tarjoaa opiskelijoille ja ohjaajille työkalut aineistonhallinnan (research data management, RDM) suunnitteluun jo opinnäytevaiheessa. Pakettiin kuuluu päivitetty Datanhallinnan perusopas, henkilötietotesti ja opiskelijan aineistonhallintasuunnitelma -pohja (data management plan, DMP).</p> 2024-03-06T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2023 Tekijät https://journals.helsinki.fi/thinkopendigest/article/view/2193 Kokemuksia avoimen tieteen toimintatapojen opettamisesta – kirjasto ja tiedekunta yhteistyössä 2024-03-06T10:11:31+02:00 Ursula Virolainen juuso.ala-kyyny@helsinki.fi <p>Miten tehdä datanhallinnan ja avoimen julkaisemisen käytäntöjä tutuksi jo perustutkintovaiheen opiskelijoille? Helsingin yliopiston Farmasian tiedekunta ja Helsingin yliopiston kirjasto toteuttivat syksyllä 2022 yhteistyöprojektin, jossa avoimen tieteen toimintatapojen opetus otettiin mukaan maisterivaiheen opiskelijoiden kurssille.</p> 2024-03-06T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2023 Ursula Virolainen https://journals.helsinki.fi/thinkopendigest/article/view/2173 Havainto-oppiminen lääketieteen opetuksessa 2024-03-05T10:53:59+02:00 Alexander Salava juuso.ala-kyyny@helsinki.fi Viljami Salmela juuso.ala-kyyny@helsinki.fi <p>Lääketieteen opetuksessa visuaalisilla havaintotaidoilla on tärkeä rooli muun muassa sairauksien tunnistamisessa, erotusdiagnostisessa päättelyssä ja hoitovasteen arvioinnissa. Opiskelijat tarvitsevat tautikategorioiden tunnistamiseen deklaratiivisen tiedon lisäksi runsaasti kokemusta ja harjoitusta aidoilla potilastapauksilla, mikä on haasteellista järjestää etenkin perusopetuksessa. Miten visuaalisen asiantuntijuuden kehittymistä voitaisiin nopeuttaa lääketieteen perusopetuksessa?</p> <p>Havainto-oppimisen menetelmiä (perceptual learning) on käytetty jo pitkään visuaalisten taitojen opettamisessa, ja on osoitettu, että tunnistamistaitoja ja etenkin niiden intuitiivista puolta voidaan harjoitella tehokkaasti ja parantaa oppimismenestystä. Ihotautien kliininen opettaja Alexander Salava ja psykologian yliopistolehtori Viljami Salmela ovat käyttäneet havainto-oppimisen menetelmiin perustuvia digitaalisia opetusmoduuleja vuodesta 2021 Helsingin yliopiston ihotautien opetuksessa (perceptual learning modules, PLMs). Moduulit koostuvat visuaalisista diagnosointitehtävistä, joita opiskelijat voivat omatoimisesti tehdä kurssin muun, esim. perinteisen luento- ja käytännön opetuksen rinnalla.</p> <p>Materiaalit sisältävät havaintomoduulien esittelyvideo, esimerkkejä ja ohjeita havaintomoduulien tekemiseksi, verkkokurssin sekä havainto-oppimisen tutkimuksia koskevan julkaisuluettelon.</p> 2024-03-06T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2023 Alexander Salava & Viljami Salmela https://journals.helsinki.fi/thinkopendigest/article/view/2175 Xamk Oppimateriaalit – uuden tiedon välittäjä 2024-03-05T11:08:33+02:00 Pauliina Rahunen juuso.ala-kyyny@helsinki.fi <p>Ammattikorkeakoulujen toimintaan liittyy avoimuuden periaate, jonka mukaan toiminnassa syntyvän tiedon täytyy olla vapaasti hyödynnettävissä. Tämä ohjaa tiedon välittämistä avoimiin julkaisukanaviin. Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu Xamkin tuorein avoimuutta edistävä julkaisukanava on vuonna 2023 aloittanut <a href="https://julkaisut.xamk.fi/oppimateriaalit/">Oppimateriaalit-julkaisusarja</a>. Avoin oppimateriaali on itsenäisesti toimiva ja arvioitu kokonaisuus, joka on kaikkien saatavilla ja vapaasti käytettävissä. Xamk Oppimateriaalit -sarjan avoimia julkaisuja voidaan käyttää oppimateriaalina tutkintoon johtavassa ja avoimessa koulutuksessa sekä työpaikoilla esimerkiksi perehdyttämisen tukena.</p> <p><em>Julkaistu XAMK Readissa 2/2023 (Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun TKI-työtä kuvaava verkkolehti).</em></p> 2024-03-06T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2023 Pauliina Rahunen https://journals.helsinki.fi/thinkopendigest/article/view/2174 Opettajille ohjeita avoimien kurssiaineistojen valintaan 2024-03-05T10:59:11+02:00 Sari Leppänen juuso.ala-kyyny@helsinki.fi Soile Kolehmainen juuso.ala-kyyny@helsinki.fi Johanna Nummi juuso.ala-kyyny@helsinki.fi Anna Ruth juuso.ala-kyyny@helsinki.fi Kati Syvälahti juuso.ala-kyyny@helsinki.fi <p>Kirjaston asiantuntijoiden toteuttamasta <em>Avoimet kirjat kurssikirjoina</em> -oppaasta voi etsiä kurssiaineistojen valintaan ohjeita ja tukea. Opassivusto vastaa muun muassa seuraaviin kysymyksiin:</p> <ul> <li>Mitä ovat avoimet kirjat ja oppimateriaalit?</li> <li>Miksi kannattaa valita avoin kurssikirja?</li> <li>Mistä voit etsiä avoimia kurssikirjoja?</li> <li>Miten arvioin avoimen kirjan luotettavuutta?</li> </ul> 2024-03-06T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2023 Tekijät https://journals.helsinki.fi/thinkopendigest/article/view/2162 Suositus avointen oppimisympäristöjen saavutettavuudesta 2024-03-05T08:52:14+02:00 Avoin tiede ja tutkimus (AVOTT) juuso.ala-kyyny@helsinki.fi <p>Kansallisessa avoimen tieteen ja tutkimuksen (AVOTT) koordinaatiossa asiantuntijaryhmä laatii suosituksia, jotka täsmentävät <a href="https://avointiede.fi/fi/linjaukset-ja-aineistot/kotimaiset-linjaukset/oppimisen-ja-oppimateriaalien-avoimuuden-linjaus"><em>Oppimateriaalien ja oppimisen avoimuuden linjauksessa</em></a> esitettyjä tavoitteita ja päämääriä ja antavat opettajille ja organisaatioille neuvoja, miten oppimisen ja oppimateriaalien avoimuutta voi edistää. Vuonna 2023 valmistui suositus, miten saavutettavuuskysymykset tulisi huomioida avoimia oppimisympäristöjä laadittaessa. Se käsittelee seuraavia näkökulmia:</p> <ul> <li>Mitä avoimen oppimisen saavutettavuus ja esteettömyys tarkoittaa?</li> <li>Organisaation ohjaus ja tuki avoimelle oppimiselle</li> <li>Opettajana avoimen oppimisen ympäristöissä</li> <li>Oppijana avoimen oppimisen ympäristössä</li> </ul> 2024-03-06T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2023 Avoin tiede ja tutkimus (AVOTT) https://journals.helsinki.fi/thinkopendigest/article/view/2163 Avointen oppimis- ja opetuskäytäntöjen laatukriteerit 2024-03-05T09:15:20+02:00 Avoin tiede ja tutkimus (AVOTT) juuso.ala-kyyny@helsinki.fi <p>Kansallisessa avoimen tieteen ja tutkimuksen (AVOTT) koordinaatiossa asiantuntijaryhmä laatii suosituksia, jotka täsmentävät <em><a href="https://avointiede.fi/fi/linjaukset-ja-aineistot/kotimaiset-linjaukset/oppimisen-ja-oppimateriaalien-avoimuuden-linjaus">Oppimateriaalien ja oppimisen avoimuuden linjauksessa</a></em> esitettyjä tavoitteita ja päämääriä ja antavat opettajille ja organisaatioille neuvoja, miten oppimisen ja oppimateriaalien avoimuutta voi edistää. Vuonna 2023 valmistui avointen oppimis- ja opetuskäytäntöjen laatukriteerejä koskeva ohjeistus, joka määrittelee avointen oppimateriaalien laadulle viisi kriteeriä ja niihin liittyvät osakriteerit:</p> <ul> <li>Sisältö – laadukas avoin oppimateriaali on sisällöltään luotettavaa</li> <li>Oppimis- ja opetusmenetelmät – laadukas avoin oppimateriaali mahdollistaa monenlaisia ja monipuolisia tapoja oppia ja opettaa</li> <li>Käytettävyys ja saavutettavuus – laadukas avoin oppimateriaali on kaikille ja kaikissa tilanteissa mahdollisimman helposti käytettävissä</li> <li>Löydettävyys ja jakaminen – laadukas avoin oppimateriaali on helposti löydettävissä ja käyttäjä tietää, millä ehdoilla hän voi levittää sitä eteenpäin</li> <li>Elinkaari ja muokattavuus – laadukasta avointa oppimateriaalia pidetään yllä ja päivitetään säännöllisesti, ja lisäksi materiaalin tekemisessä hyödynnetään muita avoimia materiaaleja ja yhteiskehittämisen käytäntöjä.</li> </ul> 2024-03-06T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2023 Avoin tiede ja tutkimus (AVOTT) https://journals.helsinki.fi/thinkopendigest/article/view/2164 Avoimen oppimisen luotettavuuden ja inklusiivisuuden varmistaminen 2024-03-05T09:42:16+02:00 Avoin tiede ja tutkimus (AVOTT) juuso.ala-kyyny@helsinki.fi <p>Kansallisessa avoimen tieteen ja tutkimuksen (AVOTT) koordinaatiossa asiantuntijaryhmä laatii suosituksia, jotka täsmentävät <a href="https://avointiede.fi/fi/linjaukset-ja-aineistot/kotimaiset-linjaukset/oppimisen-ja-oppimateriaalien-avoimuuden-linjaus"><em>Oppimateriaalien ja oppimisen avoimuuden linjauksessa</em></a> esitettyjä tavoitteita ja päämääriä ja antavat opettajille ja organisaatioille neuvoja, miten oppimisen ja oppimateriaalien avoimuutta voi edistää. Vuonna 2023 valmistui suositus avoimen oppimisen luotettavuuden ja inklusiivisuuden varmistamista. Se tarkastelee yhtäältä hyvää tieteellistä käytäntöä ja sisältöjen luotettavuutta avoimessa oppimisessa, toisaalta inklusiivisuutta, tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta avoimessa oppimisessa. Näkökulmina ovat oppijan, opettajan ja organisaation näkökulmat.</p> 2024-03-06T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2023 Avoin tiede ja tutkimus (AVOTT) https://journals.helsinki.fi/thinkopendigest/article/view/2165 Jyväskylän yliopiston avointen oppimateriaalien linjaus 2024-03-05T09:46:42+02:00 Jyväskylän yliopisto juuso.ala-kyyny@helsinki.fi <p>Jyväskylän yliopisto (JYU) julkaisi vuonna 2023 avointen oppimateriaalien linjauksensa, jonka tavoitteena on tukea yliopistolaisia oppimateriaalien hyödyntämisessä ja avaamisessa. Linjauksen tarkoituksena on varmistaa tarvittava tuki, ohjeistus ja infrastruktuuri, jotta kaikki organisaation jäsenet pystyisivät halutessaan avaamaan omaa oppimateriaaliaan, ja luoda samalla yhteiset toimintakehykset, jotka tukevat ja yhtenäistävät yliopiston käytänteitä. Suuri osa tästä tuesta on Avoimen tiedon keskuksen ohjaus- ja koulutuspalveluita, joita Avoimen tiedon keskuksen <a href="http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202309125069">blogissa syksyllä 2023 julkaistu tekstikin</a> edustaa kooten perustiedot oppimateriaalin avaamisesta ja jatkokäytöstä. JYU:n linjauksessa keskeisiä avointen oppimateriaalien teemoja ovat:</p> <ul> <li>tekijyys, valinnan mahdollisuus ja meritoituminen</li> <li>saavutettavuus</li> <li>lisensiointi</li> <li>avaaminen, löydettävyys ja jatkokäyttö</li> <li>tekninen tuki</li> </ul> 2024-03-06T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2023 Jyväskylän yliopisto https://journals.helsinki.fi/thinkopendigest/article/view/2166 Itä-Suomen yliopiston avoimen tieteen ja tutkimuksen linjaus 2024-03-05T09:51:54+02:00 Itä-Suomen yliopisto juuso.ala-kyyny@helsinki.fi <p>Itä-Suomen yliopiston julkaisu- ja datapolitiikka laajennettiin vuodenvaihteessa avoimen tieteen ja tutkimuksen linjaukseksi. Linjaus kattaa avoimen tieteen ja tutkimuksen viitekehyksen ja toimintakulttuurin muutoksen sekä avoimen oppimisen, datan (ml. tutkimusinfrastruktuurit) ja julkaisujen linjaukset.</p> 2024-03-06T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2023 Itä-Suomen yliopisto https://journals.helsinki.fi/thinkopendigest/article/view/2167 Tampereen yliopiston avoimen tieteen linjaus 2024-03-05T10:06:36+02:00 Tampereen yliopisto juuso.ala-kyyny@helsinki.fi <p>Tampereen yliopiston avoimen tieteen linjaus – <em>Avoimen tieteen linjaus: Tampereen yliopisto on vastuullinen ja avoin yhteiskunnallinen vaikuttaja ja kumppani</em> – julkaistiin vuoden 2024 alussa. Avoimen tieteen linjauksessa on ensimmäistä kertaa mukana myös oppimisen avoimuus. Linjauksessa korostuu tieteen ja tutkimuksen avoimuuden merkitys tieteen ja tutkimuksen korkean tason, vastuullisuuden ja vaikuttavuuden näkökulmasta. Linjaus kattaa toimintakulttuurin, tutkimuksen ja oppimisen avoimuuden. Vastuullisella avoimuudella Tampereen yliopisto haluaa lisätä tutkimuksen ja opetuksen korkeaa tieteellistä tasoa, läpinäkyvyyttä, vaikuttavuutta, tehokkuutta ja taloudellista kestävyyttä sekä kunnioittaa eri tieteenalojen ominaispiirteitä ja tekijöiden oikeuksia sekä parantaa avoimen tieteen toteuttamisen edellytyksiä.</p> 2024-03-06T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2023 Tampereen yliopisto https://journals.helsinki.fi/thinkopendigest/article/view/2168 Ruotsin kansallinen avoimen tieteen linjaus 2024-03-05T10:21:41+02:00 Kungliga biblioteket juuso.ala-kyyny@helsinki.fi <p>Ruotsissa julkaistiin vuonna 2023 kansallinen avoimen tieteen linjaus, joka kattaa myös avoimet oppimateriaalit. <em>Nationella riktlinjer för öppen vetenskap</em> sisältää kuvauksen avoimen tieteen toimintakentästä sekä eri tahojen vastuut avoimuuden edistämisessä. Linjauksen julkaisi Ruosin kansalliskirjasto (Kungliga biblioteket) Ruotsin hallituksen toimeksiannosta. Linjauksen taustoitus löytyy <a href="https://www.kb.se/samverkan-och-utveckling/nytt-fran-kb/nyheter-samverkan-och-utveckling/2024-01-15-national-guidelines-for-promoting-open-science-in-sweden.html">kansalliskirjaston verkkosivuilta</a>.</p> 2024-03-06T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2024 Kungliga biblioteket https://journals.helsinki.fi/thinkopendigest/article/view/2190 Avoimen oppimisen webinaarisarja 2024-03-05T12:31:39+02:00 Avoin tiede ja tutkimus (AVOTT) juuso.ala-kyyny@helsinki.fi <p>Kansallisessa avoimen tieteen ja tutkimuksen (AVOTT) koordinaation Oppimisen avoimuus -asiantuntijaryhmä järjestää lukuvuonna 2023–2024 webinaarisarjan, jossa käydään läpi erilaisia avoimeen oppimiseen liittyviä teemoja. Webinaareissa tuodaan esiin myös avoimeen oppimiseen liittyviä suosituksia ja hyviä käytänteitä. Seuraavat webinaarit löytyvät tallenteena:</p> <ul> <li>Anne Kärki: <a href="https://www.youtube.com/watch?v=hfRaPvxNXic"><em>Avointen oppimisympäristöjen saavutettavuus ja esteettömyys</em></a></li> <li>Anna Lindfors: <a href="https://urn.fi/urn:nbn:fi:oerfi-202402_00027359_6"><em>Miten avaat avoimet oppimateriaalit Avointen oppimateriaalien kirjastossa?</em></a> (30.11.2023)</li> <li>Matleena Laakso ja Michael Jeltsch: <a href="https://www.youtube.com/watch?v=L47y4D33UBI"><em>Esimerkkejä oppimateriaalien avaamisesta</em></a> (18.1.2024)</li> </ul> <p>Webinaarisarja jatkuu keväällä 2024 Terhi Kaipaisen webinaarilla <em>Avointen oppimateriaalien laatu ja yhdessä tekeminen yli organisaatiorajojen</em> (16.5.2024). Webinaareihin on vapaa pääsy ja niihin ei tarvitse ilmoittautua. Webinaarin osallistumislinkki ja lisätietoja sarjan myöhemmistä osista löytyy <a href="https://avointiede.fi/fi/tapahtumat/avoimen-oppimisen-webinaari">AVOTT-verkkosivulta</a>.</p> 2024-03-06T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2023 Avoin tiede ja tutkimus (AVOTT) https://journals.helsinki.fi/thinkopendigest/article/view/2191 Ammattikorkeakoulujen avoimen opetuksen webinaarit 2024-03-05T12:37:54+02:00 Avoin TKIO -verkosto juuso.ala-kyyny@helsinki.fi <p>Ammattikorkeakoulujen Avoin TKIO-verkosto järjesti vuonna 2023 <a href="https://tt.eduuni.fi/sites/amkit/avoin/SitePages/Webinaarit%202023.aspx">useita avoimeen tieteeseen liittyviä webinaareja</a>, ja mukana oli myös kaksi avoimeen opetukseen ja oppimiseen liittyvää webinaaria:</p> <ul> <li><em>Avoin oppiminen ja Creative Commons -lisenssit</em> (13.4.2023) käsitteli avointen oppimateriaalien avaamista ja lisensointia sekä käyttöä. Puhujina olivat Ida Mielityinen (Arene), Anna Lindfors (CSC) ja Tarmo Toikkanen (Creative Commons Suomi). Materiaalit: <a href="https://laureauas-my.sharepoint.com/:v:/g/personal/minmarj_laurea_fi/EdlBC0hYaAtIvydDY5kbTjIB9D5iZgWurqlzzuw5xlWtIA?e=EQ36ot">webinaaritaltio</a>; <a href="https://tt.eduuni.fi/sites/amkit/avoin/SiteAssets/SitePages/Webinaarit%202023/avoimet_oppimateriaalit_avointki-1.pdf">Lindforsin esitysdiat</a> ja <a href="https://sitra2fi-my.sharepoint.com/:p:/g/personal/tarmo_toikkanen_sitra_fi/ESdNDTtTzTlBgeQWCntiNyABgiNRPpNczebCiMuc8Xv4aw?rtime=w2C8s_Y720g">Toikkasen esitysdiat</a>.</li> <li><em>Avointen oppimateriaalien ja digipedagogiikan laatukriteerit</em> (6.10.2023) käsitteli kansallisessa avoimen tieteen asiantuntijaryhmässä syntyneitä avointen oppimateriaalien laatukriteerejä ja Digivisio-hankkeen digipedagogiikan laatukriteerejä. Puhumassa olivat Terhi Kaipainen (Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu) sekä Riikka Muurimäki ja Matti Mäkelä (SeAMK). Materiaalit, esitysdiat: <a href="https://tt.eduuni.fi/sites/amkit/avoin/SiteAssets/SitePages/Webinaarit%202023/Avoimien_oppimateriaalien_laatu_webinaari061023-1.pdf">avointen oppimateriaalien laatukriteerit</a> ja <a href="https://tt.eduuni.fi/sites/amkit/avoin/SiteAssets/SitePages/Webinaarit%202023/061023%20Digivision%20laatukriteerit%20esittely.pptx">digipedagogiikan laatukriteerit</a>.</li> </ul> <p><a href="https://tt.eduuni.fi/sites/amkit/avoin/SitePages/Home.aspx">Avoin TKIO -verkosto</a> on avoimen TKI:n (tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan) ja oppimisen verkosto, joka tukee siirtymistä kohti avoimempaa toimintakulttuuria. Verkoston tehtävänä on tiedon, hyvien käytänteiden ja osaamisen liikkumisen tukeminen asiantuntijoiden kesken sekä yhteisen kehittämistyön edistäminen. Verkoston <a href="https://tt.eduuni.fi/sites/amkit/avoin/SitePages/Webinaarit%202024.aspx">vuoden 2024 webinaareihin</a> voi tutustua verkkosivulla.</p> 2024-03-06T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2023 Avoin TKIO -verkosto