Hän tahtoi nimensä tähtiin…

”Minä siivosin ja sinä olit respassa, drakmat kyllä riitti, mutt’ se oli arkea..”

Kirjoittajat

  • Visajaani Salonen Helsingin yliopiston Koulutuksen arviointikeskus

Abstrakti

Miten mikään liittyy mihinkään? Tilastotiede tai määrälliset menetelmät kasvatustieteissä voidaan kokea hyvinkin irrallisena osana todellisuudesta tai pelkästään teoreettisina malleina jostain utopiasta. Kasvatustieteissä roolini on menetelmäasiantuntijana käydä läpi tutkimusten teknistä toimintaa sekä tarkastella erilaisten muodostuneiden tieteellisten teorioiden soveltuvuutta käytäntöön. Parrasvaloihin ansaitusti nousevat näiden teorioiden kehittäjät ja innovaattorit, koska kaiken toimiessa hyvin ja kerätyn aineiston tukiessa teoriaa ei minulla ole huomauttamista. Tavallinen lukija näkee taustatoimintojen haastavat tilanteet yleensä tekstissä epämääräisempinä ilmaisuina tai jossitteluna niissä tilanteissa, joissa itselläni olisi paljonkin asiaa tutkijoille. Tarkemmat luvut jäävät tieteellisiin artikkeleihin; yleistajuisiin julkaisuihin niitä ei ole oleellista laittaakaan vähäisen palstatilan takia. Tässä kirjoituksessa yritän hahmotella yleistajuisesti, mitä teen työkseni ja minkälainen rooli tieteenteossa määrällisellä analyysillä ja menetelmillä on.

Tiedostolataukset

Julkaistu

2019-05-20

Numero

Osasto

Artikkelit