Opiskelijan ja vastuuopettajan välisen vuorovaikutuksen merkitys vaativana erityisenä tukena järjestetyssä ammatillisessa koulutuksessa
Abstrakti
Tässä artikkelissa esitellään kirjoittajan väitöstutkimuksen ensimmäistä osatutkimusta, jonka keskiössä on opiskelijoiden kokemukset vuorovaikutuksesta vastuuopettajan kanssa vaativana erityisenä tukena järjestetyssä ammatillisessa koulutuksessa. Uudistetussa ammatillisessa koulutuksessa olennaiset osaamisen tunnistaminen ja yksilöllisten opintopolkujen mahdollistuminen perustuvat opettajien ja opiskelijoiden välisen vuorovaikutuksen vastavuoroisuuteen. Siten esimerkiksi vastuuopettajan ja opiskelijan välisen vuorovaikutuksen luonteen ymmärtäminen on merkityksellistä ammatillisen koulutuksen tavoitteiden saavuttamisessa sekä myös opiskelijoiden yhteiskuntaan kiinnittymisen ja yksilöllisen voimaantumisen kannalta.