Traumatietoinen lähestymistapa koulunkäyntiin

Kirjoittajat

  • Amanda Suominen
  • Minna Saarinen

Abstrakti

Artikkeli perustuu Amanda Suomisen Pro gradu –tutkielmaan, jonka tavoitteena
oli selvittää, miten traumatietoisuuden periaatteita voidaan hyödyntää koulun
toiminnassa ja opetuksessa. Tutkimuksen aineistona toimi 11 kansainvälistä
tutkimusartikkelia, jotka yhdessä tarjosivat tietoa traumatietoisen lähestymistavan
soveltamisesta koulun ja opetuksen käytäntöihin. Tuloksista ilmenee, miten opettajat
voivat toteuttaa työtään traumasensitiivisesti, sekä kuinka koulut voivat kehittää
käytäntöjään kaikkia oppilaita tukevaan, traumatietoiseen suuntaan. Lisäksi pohditaan
koulujen ja yhteiskunnan yhteyttä sekä sitä, miten tämä yhteys vastuuttaa koulun
tukemaan trauman kohdanneita oppilaita.

Tiedostolataukset

Julkaistu

2025-12-15

Numero

Osasto

Artikkelit