Korkeakouluopiskelijoiden tuen tarve opintopsygologien kertomana
Abstrakti
Tässä artikkelissa esittelemme tuloksia tutkimuksestamme, jossa tarkasteltiin
kriittisen diskurssianalyysin keinoin, millaisin diskurssein korkeakouluissa
työskentelevät opintopsykologit kuvaavat opiskelijoiden tuen tarpeita ja miten
nämä diskurssit asettavat opiskelijoita erilaisiin asemiin. Tutkimukseen osallistui
yhteensä 22 opintopsykologia ja tutkimuksen aineisto on kerätty kyselyllä sekä
teemahaastattelulla. Aineistossa esiintyi neljä diskurssia: kriisi-, haaste- tarve- ja
vaatimusdiskurssit, jotka positioivat opiskelijoita eri tavoin. Tässä tutkimuksessa
ymmärrämme diskurssin kulttuurisesti jaettuina puhe- ja ajattelutapoina, jotka
muokkaavat puheen kohdetta.
