Koulussa toteutettavan liikuntaintervention vaikutus oppimiseen: systemaattinen kirjallisuuskatsaus
Avainsanat:
liikuntainterventio, akateeminen suoriutuminen, oppiminen, kognitiiviset toiminnot, lapsetAbstrakti
Liikunnallisella aktiivisuudella on monien terveyshyötyjen lisäksi tärkeä rooli myös lasten aivojen kehityksen kannalta. Tämän kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena oli selvittää, miten viimeaikaisissa tutkimuksissa on kuvattu liikunnallisen aktiivisuuden ja kouluoppimisen yhteyttä. Tutkimuskysymykseksi tarkentui ottaa selvää siitä, mitä vaikutuksia koulussa toteutettavalla liikuntainterventiolla on akateemiseen suoriutumiseen tai kognitiivisiin toimintoihin alakouluikäisillä lapsilla. Lisäksi haluttiin selvittää, onko olemassa jokin tietty määrä liikuntaa tai tietty liikuntamuoto, josta olisi eniten hyötyä kouluoppimisen kannalta. Kirjallisuushaussa löytyi kahdeksan tutkimusta, joissa oli tutkittu liikuntaintervention vaikutusta joko vain akateemisiin taitoihin
tai vain kognitiivisiin toimintoihin tai molempiin. Akateemisia taitoja arvioitiin joko keräämällä tiettyjen oppiaineiden arvosanoja tai pitämällä tietyissä oppiaineissa kansalliset kokeet ennen ja jälkeen intervention. Intervention vaikutusta kognitiivisiin toimintoihin tutkittiin puolestaan tarkastelemalla lasten suoriutumista tarkkaavuutta ja eksekutiivisia toimintoja arvioivissa tehtävissä ennen ja jälkeen interventiojakson. Tulokset tutkimuksissa olivat vaihtelevia. Kolme neljästä akateemisia taitoja tutkineesta työstä totesi liikuntainterventiolla olleen merkitsevää positiivista vaikutusta, kun taas vain kaksi seitsemästä kognitiivista suoriutumista arvioivasta työstä löysi merkitseviä positiivisia tuloksia. Tämän katsauksen perusteella koulussa toteutettavan liikuntaintervention hyöty vaikuttaa siis näkyvän selvemmin alakouluikäisten akateemisissa taidoissa kuin yksittäisessä kognitiivisessa tehtäväsuoriutumisessa. Selkeää kuvaa siitä, millä liikuntamuodolla tai -määrällä paras hyöty kouluoppimisen kannalta saavutetaan, ei näiden tutkimusten tuloksia tarkastellessa muodostunut.
Tiedostolataukset
Julkaistu
Numero
Osasto
Lisenssi
Copyright (c) 2025 Emmi Rantanen

Tämä työ on lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen Julkinen -lisenssillä.