Lukivaikeuksien tietokoneavusteinen arviointi – Provia lukivaikeuksien seulonnassa

Kirjoittajat

  • Hanna-Mari Mäki-Karjalainen Helsingin yliopisto, psykologian osasto

Avainsanat:

Dyslexia, Computer-aided assessment, Computer-aided rehabilitation, Provia, Lexia, Lukilasse

Abstrakti

Provia on lapsille tarkoitettu tietokoneavusteinen testistö sopivien harjoitusten löytämiseen Lexia-ohjelmasta, jota Suomessa käytetään paljon kielellisten vaikeuksien opetus- ja kuntoutusohjelmana kouluissa ja kuntoutuksen kentällä. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää suomenkielisen Provian version käyttömahdollisuuksia lukivaikeuden arvioinnissa. 260 kouluikäistä lasta osallistui ryhmätestauksiin (n. 10-15 oppilasta / ryhmä), joiden jälkeen osa tutkittavista (n=77, lopuksi n=75) seuloutui tarkempiin nimeämiseen ja lukemiseen ja kirjoittamiseen liittyviin yksilötutkimuksiin. 

Provian osoitettiin olevan validi ja luotettava mittari lukivaikeuden arviointiin (α= .83 ‒ .85). Provian virheprosenttien yhteydet olivat kohtuullisen vahvoja ja erittäin merkitseviä etenkin Lukilassella arvioituun lukemiseen (r=-.34 ‒ -.57, p<.001) mutta myös oikeinkirjoitukseen (r=-.32 ‒ -.51, p<.001). Etenkin fonologiset osatestit ja niin alkuperäisistä osista laaditut summamuuttujat kuin tutkimuksen osana toteutettu sarjallisen nimeämisen tehtävän hitaus ja virhealttius olivat yhteydessä sekä lukemisen ja kirjoittamisen tarkkuuteen että lukemisen hitauteen Lukilassessa. Tutkimus antaa kliinisesti käyttökelpoista tietoa lukivaikeuksien ymmärtämiseen ja lukivaikeutta koskevien tietokoneavusteisten menetelmien kehittämiseen. 

Tiedostolataukset

Julkaistu

2024-12-16

Numero

Osasto

Artikkelit