Jalkautunut, avoin opetus ja yliopiston vaikuttavuus: Opiskelijat avoimen tiedon tuottajina yhteiskunnassa

Kirjoittajat

  • Salla-Maaria Laaksonen Helsingin yliopisto
  • Konsta Happonen Helsingin yliopisto

Avainsanat:

opetus, korkeakoulut, avoin tiedontuotanto, avoin julkaiseminen, open access, opiskelijat, yhteiskunta

Abstrakti

Keskustelu tieteen avoimuudesta keskittyy tyypillisesti julkaisuihin ja tutkimusaineistoihin. Korkeakouluilla on myös toinen varsin tärkeä tehtävä: opetus. Yliopiston kursseilla opetellaan paitsi tietosisältöjä ja analyyttista ajattelua, myös valmistetaan opiskelijoita toimimaan yhteiskunnassa. Siksi myös opetuksen käytännöt liittyvät keskeisesti yliopistojen sekä kolmanteen tehtävään että tiedon avoimuuteen. Avoimuudesta ponnistava opetus voisi rakentua enemmän avoimelle, julkiselle tiedontuotannolle. Tällainen opetus kasvattaa kriittisesti ajattelevia, aktiivisesti viestiviä kansalaisia avoimempaan yhteiskuntaan.

Tiedostolataukset

Julkaistu

2020-10-21

Numero

Osasto

Avoimen opetuksen artikkelit (Think Open -blogi)