Avoin oppimaan pääsy nykyhetkessä
Avainsanat:
korona, covid-19, open access, oppimateriaalit, avoin opetus, avoin oppiminen, avoin toimintakulttuuri, avoin pääsyAbstrakti
Koronaepidemia on pakottanut keväällä 2020 lähes koko Suomen etätöihin ja -opintoihin. Uudessa tilanteessa olemme siirtyneet nopein liikkein digiaikaan osana opetuksen muutosta. Yhdeksi opetuksen ja oppimisen ongelmakohdaksi on muodostunut laadukkaan digitaalisen oppimateriaalin saatavuus ja löydettävyys, koska painettua oppimateriaalia on kirjastojen sulkemisen vuoksi mahdotonta saada. Suomen ammattikorkeakoulut ovatkin vedonneet suomalaisiin kustantajiin, aineistovälittäjiin ja palveluntarjoajiin kotimaisen tietoaineiston saamiseksi opiskelukäyttöön joko maksutta tai nimellistä korvausta vastaan.
Nykyhetkessä on elintärkeää, että oppimaan pääsee avoimesti ja myös virtuaalisesti. Oppimaan pääsy mahdollistaa opintojen etenemisen ja tutkintojen suorittamisen vallitsevassa tilanteessa. Mitä tämä tarkoittaa korkeakoululle? Miten avoimuus näyttäytyy opiskelijalle?
Käsittelemme artikkelissamme avointa oppimista Euroopan komission ”Opening up Education” -raportin pohjalta. Avoimen oppimisen EU-viitekehyksen ydinulottuvuudet vastaavat kysymykseen ”mitä avoin oppiminen on?” Tässä artikkelissa tarkastelemme mitä tarkoitetaan ydinulottuvuudella ”Pääsy” (Access) oppimisen näkökulmasta.
(Minna Fred & Aino Helariutta)
Artikkeli on julkaistu Laurea Journalissa 7.4.2020.