Tunnustammeko avointa oppimista korkeakoulussamme?
Avainsanat:
avoin oppiminen, arviointi, avoin toimintakulttuuri, osaamisen tunnistaminen, avoin opetusAbstrakti
Kaikessa opetukseen ja oppimiseen liittyvässä arvioinnissa on korkeakouluissa kyse osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta. Miksi muualla kuin omassa korkeakoulussa saavutetun osaamisen arviointi on haastavaa? Onko kyse yksittäisen opettajan arviointihaasteesta vai tarpeesta muuttaa organisaation toimintakulttuuria avoimemmaksi?
Laurea-ammattikorkeakoulun yhtenä kriittisenä muutoshankkeena on osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen kehittäminen osana organisaatiomme prosesseja. Tässä artikkelissa tarkastelemme avoimen oppimisen tunnustamista ja sitä, mitä se korkeakoululta EU:n avoimen oppimisen viitekehyksen mukaisesti vaatii.
(Minna Fred & Aino Helariutta)
Artikkeli on julkaistu Laurea Journalissa 22.10.2020.
Tiedostolataukset
Julkaistu
2020-10-22
Numero
Osasto
Avointa kulmaa oppimiseen -artikkelisarja (Laurea Journal)