Tutkimukset luonnontieteiden opetuksessa

Kirjoittajat

  • Anttoni Kervinen

Abstrakti

Luonnontieteen opetuksen tutkimuksessa on viime vuosikymmeninä havaittu, että luonnontieteellisen tutkimuksen käytäntöjen soveltaminen opetuksessa edistää oppilaiden kiinnostusta luonnontieteitä kohtaan, luonnontieteellisen ja kriittisen ajattelun kehittymistä sekä ilmiöiden oppimista. Myös suomalaisissa uusissa opetussuunnitelmien perusteissa ohjataan entistä voimakkaammin pienten tutkimusten tekemiseen. Viime vuosina kansainvälisessä kirjallisuudessa tutkimisen pedagogisia tavoitteita on jäsennetty puhumalla luonnontieteellisistä käytännöistä opetuksessa. Tässä artikkelissa esitellään kaksi pientä tutkimusta ja kuvataan niiden soveltamista opetuksessa luonnontieteellisten käytäntöjen näkökulmasta. Artikkelissa esitellyt tutkimukset ovat osa LUMA-Suomi-ohjelmaan ja Koulutuksesta kouluun -hankkeeseen kuuluvassa LumaLähetit-hankkeessa kehitettyjä opetusjaksoja.

Tiedostolataukset

Julkaistu

2017-02-20

Viittaaminen

Kervinen, A. (2017). Tutkimukset luonnontieteiden opetuksessa. LUMAT-B: International Journal on Math, Science and Technology Education, 2(1), 26–34. Noudettu osoitteesta https://journals.helsinki.fi/lumatb/article/view/1191

URN