SOLO-taksonomia avuksi kemian tutkimukselliseen opetukseen

Kirjoittajat

  • Päivi Tomperi

Abstrakti

Opettajien tutkimusperustainen ammatillinen kehittyminen on edellytys sille, että uusien valtakunnallisten opetussuunnitelmien perusteiden sisältämät uudistukset, kuten tutkimuksellisuus ja kestävä kehitys, tulevat kouluissa opetuksen käytäntöihin niiden hengen mukaisesti. Tässä artikkelissa käsitellään SOLO-taksonomiaa tutkimuksellisen kokeellisen oppimisen tukena kemian opetuksessa. Tutkimuksellisen lähestymistavan tarkasteleminen SOLO-taksonomian kautta tuottaa opettajille yhteistä käsitteistöä tiedon yhteisöllistä rakentelua varten. Artikkeli pohjautuu väitöskirjatutkimukseen, jossa tutkimuksellisen kokeellisen opetuksen koulutusmallissa kokeellisten työohjeiden kehittelyvaihe SOLO-taksonomian avulla edeltää käytännön vaihetta, jossa opettaja kokeilee ja testaa käytännössä uutta opetusmenetelmää. Tutkimusten mukaan vasta opettajan havainto siitä, että oppijat oppivat paremmin, johtaa käsitteelliseen muutokseen.

Tiedostolataukset

Julkaistu

2016-09-16

Viittaaminen

Tomperi, P. (2016). SOLO-taksonomia avuksi kemian tutkimukselliseen opetukseen. LUMAT-B: International Journal on Math, Science and Technology Education, 1(2), 32–37. Noudettu osoitteesta https://journals.helsinki.fi/lumatb/article/view/1221

Numero

Osasto

Kemian luonne tieteenä: Kokeellinen ja tutkimuksellinen kemian opiskelu

URN