Kvalitatiivinen värianalyysi kasvivärjäyksestä

Authors

  • Pinja Lindholm Kemian opettajankoulutusyksikkö, Kemian osasto, Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Helsingin yliopisto
  • Veera Uusi-Äijö Kemian opettajankoulutusyksikkö, Kemian osasto, Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Helsingin yliopisto
  • Saara Salminen Kemian opettajankoulutusyksikkö, Kemian osasto, Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Helsingin yliopisto

Keywords:

kasvivärjäys, väripigmentit, kestävä kehitys, kemian opetus

Abstract

Kasvivärjäys on mielenkiintoinen konteksti kestävän kehityksen opetukseen kemiassa. Tekstiilivärjäykseen soveltuvista kasveista ja niiden tuottamista väreistä ei löydy tarpeeksi helposti tietoa. Löytyvät tiedot ovat myös osittain ristiriidassa keskenään. Tarvitaan lisää kokeellista tutkimustietoa eri kasvien tuottamista väreistä tekstiileihin. Tässä tutkimuksessa tutkittiin yhdeksän kasvin kasvivärjäyksessä tuottamia värejä ja niiden kemiaa. Tutkittavia kasveja olivat kahvi, pinaatti, avokado, mustikka, punaherukka, munakoiso, punakaali, kurkuma ja punajuuri. Tutkittavissa kasveissa oli väriaineita antosyaaneista, karotenoideista, flavonoideista ja antrakinoneista. Tuloksiksi saatiin kahville ruskea, kurkumalle keltainen, munakoisolle vaaleansininen, mustikalle tummapurppura, pinaatille vaaleanvihreä, punaherukalle ruusunpunainen, punajuurelle vaaleanruskea, punakaalille indigonsininen. Avokadosta ei saatu väriä. Kahvi ja kurkuma vastasivat hyvin aiempaa tietoa. Teoriaan verrattuna mustikasta, punakaalista ja pinaatista saatiin sävyero. Väriero teoriaan nähden tuli avokadosta ja punajuuresta. Munakoison ja punaherukan tuottamasta väristä ei löytynyt selkeää ennakkotietoa. Monet olosuhteet vaikuttavat väritulokseen, minkä takia tämänkin tutkimuksen tulokset eroavat ennakkotiedosta. Kasvivärjäys vaatii lisää tutkimustietoa olosuhteiden, kuten pH:n, lämpötilan, tekstiilin, liuottimen ja puretusaineen vaikutuksesta syntyvään väriin.

Downloads

Published

2021-05-04

How to Cite

Lindholm, P., Uusi-Äijö, V., & Salminen, S. (2021). Kvalitatiivinen värianalyysi kasvivärjäyksestä. LUMAT-B: International Journal on Math, Science and Technology Education, 6(1), 1. Retrieved from https://journals.helsinki.fi/lumatb/article/view/1573

Issue

Section

Tutkiva ja eheyttävä kemian opetus