Avointa kulmaa oppimiseen – EU:n avoimen oppimisen viitekehys koulutustoiminnan uudistamisen välineenä

Kirjoittajat

  • Aino Helariutta Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Minna Fred Laurea-ammattikorkeakoulu

Avainsanat:

avoin oppiminen, avoin opetus, Laurea, linjaukset, toimintamallit, avoimuus, avoin toimintakulttuuri

Abstrakti

Kulma on kahden säteen väliin jäävän tason osa. Tämä artikkelimme on aloitus artikkelisarjalle, jossa tarkastelemme oppimisen avoimuutta kahden säteen, Euroopan komission avoimen oppimisen viitekehyksen sekä Laurean linjausten ja toimintamallien välillä. Pohdimme artikkelisarjassa avoimen oppimisen monimuotoisuutta lisätäksemme keskustelua avoimuuden mahdollisuuksista osana jokapäiväistä ammattikorkeakoulutoimintaa. Avoin oppiminen näyttäytyy monelle meistä MOOCeina tai CC-lisensioituina materiaaleina, mutta ne ovat vain pieni osa laajaa kokonaisuutta, joilla koulutus- ja oppimistoimintaa voidaan uudistaa.

(Aino Helariutta & Minna Fred)

Artikkeli julkaistu Laurea Journalissa 28.2.2020.

Tiedostolataukset

Julkaistu

2020-02-28

Numero

Osasto

Avointa kulmaa oppimiseen -artikkelisarja (Laurea Journal)