Kemialliset sidokset draaman keinoin: Opetuskokeilu lukion ensimmäisellä kurssilla

Kirjoittajat

  • Sani Söderberg Kemian opettajankoulutusyksikkö, Kemian osasto, Helsingin yliopisto

Avainsanat:

kemialliset sidokset, lukion kemia, draamalliset menetelmät

Abstrakti

Tässä projektissa kehitettiin draamaa hyödyntävä kemiallisten sidosten oppimisympäristö lukion ensimmäisen vuosikurssin opiskelijoille. Tavoitteena oli tarjota opiskelijoille konkreettisia keinoja opetukseen osallistumiseen perinteisen melko passiivisen seuraamisen sijaan sekä antaa mahdollisuus löytää uusia, erilaisia tapoja mallintaa kemiallisia sidoksia. Sidosten teoria oli opiskeltu aikaisemmin ja draamallisten menetelmien oli tarkoitus syventää niiden hallintaa. Lisäksi kokeellisessa osuudessa opiskelijat tekivät kaksi laboratoriotyötä, joiden tarkoituksena oli tuoda kemiallisten sidosten vaikutusta aineen ominaisuuksiin konkreettisemmaksi. Projekti toteutettiin 75 minuutin pituisella oppitunnilla. Oppitunnin jälkeen opiskelijoille tehtiin kysely, jonka tarkoituksena oli selvittää heidän näkemystään draamallisista menetelmistä.

Tiedostolataukset

Julkaistu

2019-12-08

Viittaaminen

Söderberg, S. (2019). Kemialliset sidokset draaman keinoin: Opetuskokeilu lukion ensimmäisellä kurssilla. LUMAT-B: International Journal on Math, Science and Technology Education, 4(1), 101–118. Noudettu osoitteesta https://journals.helsinki.fi/lumatb/article/view/1138

Numero

Osasto

Tutkimuspohjaiset opetusmallit

URN