Aineen ominaisuuksien opettaminen Making-metodin kautta

Kirjoittajat

  • Ari Rouhiainen Kemian opettajankoulutusyksikkö, Helsingin yliopisto
  • Minna M Matikainen Kemian opettajankoulutusyksikkö, Helsingin yliopisto
  • Otto Ojanen Kemian opettajankoulutusyksikkö, Helsingin yliopisto

Avainsanat:

making, saippuakupla, tutkimuksellisuus, kemia

Abstrakti

Opetusmenetelmä nimeltä making pyrkii yhdistämään loogisen ja luovan ajattelutavan tieteiden oppimiseen. Making on uusi opetusmenetelmä, jolla on yhteisiä piirteitä mm. tutkimuksellisen opetuksen kanssa. Tässä työssä olemme tutkineet making-metodin mahdollista käyttöä kemian opetuksessa.

Tutkimuksemme tulosten mukaan making on vielä varsin tuntematon, mutta kiinnostusta herättävä opetusmetodi kemian opettajien keskuudessa. Kokeilimme makingin ideaa kemian aineenopettajaopiskelijoiden 60 minuutin esimerkkitunnilla. Tunnin aiheena oli saippuakuplat. Esimerkkitunnin avulla tutkimme, miten kemian ilmiöiden opetus sujuu making-metodilla.

Opetuskokonaisuus sopi hyvin lukion opetussuunnitelman tavoitteisiin ja sisältöihin. Making on metodina hankala sovittaa yhteen 60 minuutin pituiseen tuntiin. Making-menetelmässä ohjeiden tulee olla selkeät ja tekijöiden tulee ymmärtää hyvin menetelmän periaatteet. Moni opiskelijoista piti ryhmässä työskentelyä making-metodin parhaana piirteenä ja suuri osa opiskelijoista suhtautui menetelmään positiivisesti.

Siirry e-oppaaseen.

Julkaistu

2018-12-21

Viittaaminen

Rouhiainen, A., Matikainen, M. M., & Ojanen, O. (2018). Aineen ominaisuuksien opettaminen Making-metodin kautta. LUMAT-B: International Journal on Math, Science and Technology Education, 3(1). Noudettu osoitteesta https://journals.helsinki.fi/lumatb/article/view/1148

URN