Aineen ominaisuuksien opettaminen Making-metodin kautta
Keywords:
making, saippuakupla, tutkimuksellisuus, kemiaAbstract
Opetusmenetelmä nimeltä making pyrkii yhdistämään loogisen ja luovan ajattelutavan tieteiden oppimiseen. Making on uusi opetusmenetelmä, jolla on yhteisiä piirteitä mm. tutkimuksellisen opetuksen kanssa. Tässä työssä olemme tutkineet making-metodin mahdollista käyttöä kemian opetuksessa.
Tutkimuksemme tulosten mukaan making on vielä varsin tuntematon, mutta kiinnostusta herättävä opetusmetodi kemian opettajien keskuudessa. Kokeilimme makingin ideaa kemian aineenopettajaopiskelijoiden 60 minuutin esimerkkitunnilla. Tunnin aiheena oli saippuakuplat. Esimerkkitunnin avulla tutkimme, miten kemian ilmiöiden opetus sujuu making-metodilla.
Opetuskokonaisuus sopi hyvin lukion opetussuunnitelman tavoitteisiin ja sisältöihin. Making on metodina hankala sovittaa yhteen 60 minuutin pituiseen tuntiin. Making-menetelmässä ohjeiden tulee olla selkeät ja tekijöiden tulee ymmärtää hyvin menetelmän periaatteet. Moni opiskelijoista piti ryhmässä työskentelyä making-metodin parhaana piirteenä ja suuri osa opiskelijoista suhtautui menetelmään positiivisesti.
Published
How to Cite
Issue
Section
URN
License
Copyright (c) 2018 LUMAT-B: International Journal on Math, Science and Technology Education
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.