Metakäsitteellinen näkökulma kemiallisten sidosten opettamiseen

Kirjoittajat

  • Jarkko Joki

Abstrakti

Kemian opetuksen tutkimuksessa on havaittu, että oktettisäännön käyttö kemiallisten sidosten opettamisen yhteydessä aiheuttaa usein oppilaille vaihtoehtoisen oktettiviitekehyksen. Se haittaa mielekkään, selitysvoimaisen ja tieteellisesti asianmukaisen ymmärryksen muodostamista kemiallisista sidoksista. Yhtenä osana metakognitiota on metakäsitteellisyys. Metakäsitteellisen ymmärryksen lisääminen kemian opetuksessa auttaa oppilaita hahmottamaan erilaisten käsitteiden, mallien ja skeemojen luonnetta, käyttötarkoitusta ja rajoja. Tässä artikkelissa tarkastellaan kemiallisten sidosten opettamista metakäsittellisestä näkökulmasta.

Tiedostolataukset

Julkaistu

2016-09-16

Viittaaminen

Joki, J. (2016). Metakäsitteellinen näkökulma kemiallisten sidosten opettamiseen. LUMAT-B: International Journal on Math, Science and Technology Education, 1(2), 51–54. Noudettu osoitteesta https://journals.helsinki.fi/lumatb/article/view/1225

Numero

Osasto

Tieto- ja viestintätekniikka kemian opetuksessa: Mallit ja molekyylimallinnus

URN