Metakäsitteellinen näkökulma kemiallisten sidosten opettamiseen
Abstract
Kemian opetuksen tutkimuksessa on havaittu, että oktettisäännön käyttö kemiallisten sidosten opettamisen yhteydessä aiheuttaa usein oppilaille vaihtoehtoisen oktettiviitekehyksen. Se haittaa mielekkään, selitysvoimaisen ja tieteellisesti asianmukaisen ymmärryksen muodostamista kemiallisista sidoksista. Yhtenä osana metakognitiota on metakäsitteellisyys. Metakäsitteellisen ymmärryksen lisääminen kemian opetuksessa auttaa oppilaita hahmottamaan erilaisten käsitteiden, mallien ja skeemojen luonnetta, käyttötarkoitusta ja rajoja. Tässä artikkelissa tarkastellaan kemiallisten sidosten opettamista metakäsittellisestä näkökulmasta.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
URN
License
Copyright (c) 2016 LUMAT-B: International Journal on Math, Science and Technology Education
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.