Kemian noviisiopettajien osaaminen ja tuen tarve

Kirjoittajat

  • Heidi Handolin-Kiilo

Abstrakti

Tässä artikkelissa käsitellään kemian aineenopettajien osaamista ja tuen tarpeita. Opettajan osaamisen rakentumista tarkastellaan erityisesti ns. Grossmanin teoriamallin mukaisesti. Artikkeli pohjautuu lisensiaatintutkimukseen, joka käsittelee vastavalmistuneiden kemian aineenopettajien käsityksiä työelämän ensimmäisten vuosien osaamisesta ja työn haasteista sekä tuen tarpeista. Tutkimustietoa kemian aineenopettajien osaamisesta ja hyvinvoinnista ammatissaan sekä työyhteisössään tarvitaan esimerkiksi kehitettäessä koulutusta. Tietoa tuen tarpeista mahdollisten haasteiden voittamiseksi tarvitaan myös muun muassa alalla pysyvyyden, katkeamattoman elinikäisen oppimisen ja ammatillisen osaamisen kehittämisen pohjaksi.

Tiedostolataukset

Julkaistu

2016-09-16

Viittaaminen

Handolin-Kiilo, H. (2016). Kemian noviisiopettajien osaaminen ja tuen tarve. LUMAT-B: International Journal on Math, Science and Technology Education, 1(2), 80–82. Noudettu osoitteesta https://journals.helsinki.fi/lumatb/article/view/1232

URN