Kemian noviisiopettajien osaaminen ja tuen tarve
Abstract
Tässä artikkelissa käsitellään kemian aineenopettajien osaamista ja tuen tarpeita. Opettajan osaamisen rakentumista tarkastellaan erityisesti ns. Grossmanin teoriamallin mukaisesti. Artikkeli pohjautuu lisensiaatintutkimukseen, joka käsittelee vastavalmistuneiden kemian aineenopettajien käsityksiä työelämän ensimmäisten vuosien osaamisesta ja työn haasteista sekä tuen tarpeista. Tutkimustietoa kemian aineenopettajien osaamisesta ja hyvinvoinnista ammatissaan sekä työyhteisössään tarvitaan esimerkiksi kehitettäessä koulutusta. Tietoa tuen tarpeista mahdollisten haasteiden voittamiseksi tarvitaan myös muun muassa alalla pysyvyyden, katkeamattoman elinikäisen oppimisen ja ammatillisen osaamisen kehittämisen pohjaksi.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
URN
License
Copyright (c) 2016 LUMAT-B: International Journal on Math, Science and Technology Education
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.