Reaktioyhtälöt ja kemian merkkikieli

Kirjoittajat

  • Jenna Järvenpää
  • Mirva Skyttä
  • Verneri Hartus
  • Hanna Koskikallio

Abstrakti

Tämä eopas on suunnattu erityisesti yläkoulun vastavalmistuneille kemian opettajille opetuksen suunnittelun tueksi. Opas on toteutettu ryhmätyönä osana Helsingin yliopiston kemian opettajankoulutusyksikön kurssia “Kemian opetuksen keskeiset alueet I” keväällä 2016. Oppaan teemana on reaktioyhtälöiden opettaminen yläkoulussa ja oppaaseen on koottu mahdollisimman tiiviiseen muotoon reaktioyhtälöiden opettamiseen liittyviä seikkoja. Oppaan laatimisessa on käytetty opetusalan uusinta kirjallisuutta, kuten tutkimustuloksia, tietokirjoja ja internetoppaita, niin Suomesta kuin ulkomailtakin.

Opas lähtee liikkeelle esittelemällä Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita reaktioyhtälöiden näkökulmasta
ja esittelee sen jälkeen yläkoulutasoista reaktioyhtälöiden teoriaa ja käsitteistöä. Teorian jälkeen käsitellään tyypillisiä virhekäsityksiä, joita oppilailla voi olla reaktioyhtälöistä. Loppuosa keskittyy reaktioyhtälöiden opetukseen sopiviin opetusmenetelmiin. Opetusmenetelmien yhteydessä on monia aiheeseen sopivia kokeellisia töitä ja lisäksi esitellään mielle -ja käsitekartat, tiedeteatteri, oppimispelit sekä erilaisia tietoja viestintätekniikan sovelluksia, joita
voidaan hyödyntää reaktioyhtälöiden opetuksessa. Oppaasta saat myös formatiiviseen arviointiin uusia työkaluja
perinteisten tuntiaktiivisuuden ja itsearvioinnin rinnalle.

Tiedostolataukset

Julkaistu

2016-08-31

Viittaaminen

Järvenpää, J., Skyttä, M., Hartus, V., & Koskikallio, H. (2016). Reaktioyhtälöt ja kemian merkkikieli. LUMAT-B: International Journal on Math, Science and Technology Education, 1(1). Noudettu osoitteesta https://journals.helsinki.fi/lumatb/article/view/1236

URN