Opetuksen ja oppimisen avoimuuden haasteita ja suuntaviivoja
Avainsanat:
avoimet oppimateriaalit, opetuksen avoimuus, avoin opetusAbstrakti
Avoimet oppimateriaalit ovat viime vuosina nousseet keskustelujen aiheeksi yhä laajemmin. UNESCO antoi uuden suosituksen avoimista oppimateriaaleista marraskuussa 2019. Myös Suomessa edistetään opetuksen ja oppimisen avoimuutta erilaisten hankkeiden avulla. Mitä kaikkea liittyy opetuksen avoimuuteen? Mitä tarkoitetaan avoimilla oppimateriaaleilla? Miksi tarvitaan keskustelua opetuksen avoimuudesta? Tässä kirjoituksessa etsitään vastauksia näihin kysymyksiin kansallisen ja kansainvälisen kirjoittelun ja keskustelun valossa.
Artikkeli on julkaistu Yliopistopedagogiikka-lehdessä (1/2021).
Tiedostolataukset
Julkaistu
2022-03-09
Numero
Osasto
Artikkelit, kirjat ja raportit opetuksen avaamisesta
Lisenssi
Copyright (c) 2021 Kati Syvälahti
Tämä työ on lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen Julkinen -lisenssillä.