Vol 4 Nro 2 (2022): Avoin opetus ja oppiminen III
Avoin opetus ja oppiminen (open education) sekä avoimet oppimateriaalit (open educational resources, OER) ovat tämän Think Open Digestin erikoisnumeron aiheena. Kyseessä on jo kolmas avointa opetusta ja oppimista yhteen kokoava teemapaketti; aiemmat teemanumerot ovat avoimesti saatavilla: Avoin opetus ja oppiminen (2020) ja Avoin opetus ja oppiminen II (2021). Edellisten numeroiden tapaan tämäkin numero on suunnattu erityisesti korkeakouluopettajille – työn tueksi ja uusien ajatusten inspiroijaksi. Teemanumero esittelee avoimeen opetukseen ja oppimiseen liittyviä artikkeleita, palveluja, työkaluja, oppaita ja suosituksia, jotka on julkaistu aiemmin muualla verkossa.
Numeroa on ollut kokoamassa korkeakoulu- ja instituutiorajat ylittävä työryhmä, johon on kuulunut Aino Helariutta (Laurea-ammattikorkeakoulu), Ilmari Jauhiainen (Tieteellisten seurain valtuuskunta, Avoin tiede ja tutkimus), Taru Kuhalampi (Kansalliskirjasto), Anna Lindfors (CSC – Tieteen tietotekniikan keskus) ja Kati Syvälahti (Tampereen yliopisto). Koordinoijana on toiminut Think Open Digestin vastaava toimittaja Juuso Ala-Kyyny (Helsingin yliopisto).