Opetuksen ja oppimisen avoimuuden haasteita ja suuntaviivoja

Kirjoittajat

  • Kati Syvälahti Tampereen yliopiston kirjasto

Avainsanat:

avoimet oppimateriaalit, opetuksen avoimuus, avoin opetus

Abstrakti

Avoimet oppimateriaalit ovat viime vuosina nousseet keskustelujen aiheeksi yhä laajemmin. UNESCO antoi uuden suosituksen avoimista oppimateriaaleista marraskuussa 2019. Myös Suomessa edistetään opetuksen ja oppimisen avoimuutta erilaisten hankkeiden avulla. Mitä kaikkea liittyy opetuksen avoimuuteen? Mitä tarkoitetaan avoimilla oppimateriaaleilla? Miksi tarvitaan keskustelua opetuksen avoimuudesta? Tässä kirjoituksessa etsitään vastauksia näihin kysymyksiin kansallisen ja kansainvälisen kirjoittelun ja keskustelun valossa.

Artikkeli on julkaistu Yliopistopedagogiikka-lehdessä (1/2021).

Tiedostolataukset

Julkaistu

2022-03-09

Numero

Osasto

Artikkelit, kirjat ja raportit opetuksen avaamisesta