Lumottu pakohuone: lukiolaisille suunnattu kemian pulmapeli

Kirjoittajat

  • Suvi Koivusalo Kemian laitos, Turun yliopisto
  • Jannica Lindholm Kemian opettajankoulutusyksikkö, Kemian osasto, Helsingin yliopisto
  • Ellinoora Lindqvist

Avainsanat:

pakohuone, kemia, ongelmanratkaisu, yhteistyötaidot

Abstrakti

“Lammin biologisella asemalla on kehitetty ikuisen elämän superlääkettä. Kehittäjäryhmän testattua sitä itseensä paljastui, että lääkkeellä on harmillisia sivuvaikutuksia, kuten muistinmenetystä. Kehittäjäryhmän professori halusi salata lääkkeen kehityksen uteliailta lääkealan kilpailijoilta ja lumosi laboratorion. Lumouksen voi purkaa ja muistinmenetyksen pyyhkiä lausumalla lumouksen vastaloitsu, mutta valitettavasti professori itsekin unohti vastaloitsujen piilopaikan sivuvaikutusten takia. Pystyvätkö oppilaat löytämään vihjeiden avulla lumouksen vastaloitsut ja palauttamaan työntekijöiden muistin? Aikaa on 45 minuuttia."

Pakohuoneen avulla oppimisesta saadaan jännittävää ja innostavaa. Tehtävien ratkomiseen tarvitaan ongelmanratkaisukykyä sekä kykyä yhdistää ennalta opittua tietoa uuteen tietoon. Vihjeiden löytäminen ja tehtävien ratkaisu onnistuu vain yhteistyöllä, joka harjoittaa sosiaalisia taitoja.

Tiedostolataukset

Julkaistu

2019-08-07

Viittaaminen

Koivusalo, S., Lindholm, J., & Lindqvist, E. (2019). Lumottu pakohuone: lukiolaisille suunnattu kemian pulmapeli. LUMAT-B: International Journal on Math, Science and Technology Education, 4(1), 38–65. Noudettu osoitteesta https://journals.helsinki.fi/lumatb/article/view/1134

Numero

Osasto

Tutkiva ja eheyttävä kemian opetus

URN