Erilaisia näkökulmia orgaanisen kemian opettamiseen käyttäen esimerkkinä esteröitymisreaktiota

Authors

  • Tanja Kaappola Kemian opettajankoulutusyksikkö, Kemian osasto, Helsingin yliopisto
  • Amanda Olander Kemian opettajankoulutusyksikkö, Kemian osasto, Helsingin yliopisto
  • Eeva Kaisa Rajakylä Kemian opettajankoulutusyksikkö, Kemian osasto, Helsingin yliopisto
  • Annika Taina Kemian opettajankoulutusyksikkö, Kemian osasto, Helsingin yliopisto

Keywords:

orgaaniset yhdisteet, esteröityminen, reaktiomekanismi, animaatio

Abstract

Orgaaninen kemia on laaja osa-alue, joka sisältää paljon pieniä yksityiskohtia. Tästä syystä se koetaan helposti vaikeaksi tai etäiseksi. Tässä tekstissä esitetään erilaisia opetusmetodeja ja näkökulmia orgaanisen kemian opettamiseen, jotta opiskelijat voisivat saavuttaa opetussuunnitelmassa mainitut tavoitteet ja innostua kemian opiskelusta. Esimerkkinä käytetään esteröitymisreaktiota. Opetusmetodeissa on vahvasti mukana tietotekniikan hyödyntäminen sekä yhtenä esimerkkinä animaatioiden käyttäminen opetuksessa.

Downloads

Published

2019-12-08

How to Cite

Kaappola, T., Olander, A., Rajakylä, E. K., & Taina, A. (2019). Erilaisia näkökulmia orgaanisen kemian opettamiseen käyttäen esimerkkinä esteröitymisreaktiota. LUMAT-B: International Journal on Math, Science and Technology Education, 4(1), 119–135. Retrieved from https://journals.helsinki.fi/lumatb/article/view/1139

Issue

Section

Tutkimuspohjaiset opetusmallit

URN