Kutsu erikoisnumeroon
Pedagoginen aineenhallinta ja ainedidaktiikka LUMA opettajakoulutuksessa
LUMAT kutsuu tutkijoita ja opettajakouluttajia osallistumaan tulevaan erikoisnumeroon "Pedagoginen aineenhallinta ja ainedidaktiikka LUMA opettajakoulutuksessa".
Tämä erikoisnumero keskittyy LUMA (engl. STEM/STEAM) -opettajakoulutuksen ja opettamisen käytäntöjen nykytilaan. Painopisteenä on pedagogisten kehitysmahdollisuuksien sekä opetus- ja oppimismenetelmien toteuttaminen aineen hallinnan ja osaamisen kannalta. Tavoitteena on saada yleiskuva arkipäivän opetuskäytännöistä ja -toteutuksista, opetussuunnitelmien kehittämisestä sekä laadunvarmistusmenetelmistä LUMA-alojen opettajakoulutusten yhteydessä. LUMA-koulutuksen ja alan opetuksen kehittäminen edellyttää investointeja opetusmenetelmiin, kuten oppilaskohtaisempiin malleihin, ilmiö- ja teemapohjaisiin malleihin, tutkiviin opetus- ja oppimismenetelmiin sekä opettajien hyvään pedagogisten taitojen hallintaan ja oman opetusalansa tieteelliseen tuntemukseensa.
Keskeiset teemat
Otamme vastaan artikkeliehdotuksia seuraavista aiheista:
- pedagogiset LUMA-käytännöt ja niiden tutkimus varhaiskasvatukseen ja luokanopettajien koulutuksessa
- pedagogiset LUMA-käytännöt ja niiden tutkimus luonnontieteisiin, matematiikkaan ja teknologiaan liittyvien aineiden opettajakoulutuksessa
- innovatiiviset LUMA-opettajankoulutusmallit korkeakouluissa
- uudet lähestymistavat ja toteutukset LUMA-aloilla opettajien jatkuvassa oppimisessa
- pedagogiset innovaatiot LUMA-alalla ammatillisessa opettajakoulutuksessa
- yhteistyöstä suomalaisten opettajakouluttajin tai yhteydestä suomalaisen opettajankoulutuksen kehittämisen kanssa.
Odotetut tuotokset
Tämä erikoisnumero pyrkii edistämään akateemista keskustelua esittelemällä ajankohtaista tutkimusta, parhaita käytäntöjä ja empiirisiä selvityksiä suomalaisessa luonnontieteiden, teknologian ja matematiikan opettajankoulutuksessa. Edistämällä tutkijoiden, kouluttajien ja tieteenalojen ammattilaisten välistä yhteistyötä tämä numero tarjoaa näkemyksiä kokemuksellisesta oppimisesta, aktivoivasta ja oppijalähtöisestä koulutuksesta sekä uusista opetus- ja oppimismenetelmistä digitaalisella aikakaudella. Erikoisnumeron tarkoituksena on esitellä suomalaisten LUMA-alojen opettajakoulutusten monimuotoisuutta, innovatiivisuutta ja tutkimusperustaista laatua. Erikoisjulkaisu pyrkii antamaan panoksensa opettajankoulutuksen kehittyvään yhteiskunnalliseen kontekstiin, joka heijastaa kansainvälisiä ja kansallisia LUMA/STEM-koulutukseen ja osaamisen kehittämiseen liittyviä strategioita. Samalla kartoitetaan tulevaisuuden monialaisen LUMA-osaamisen kehittämisen tarpeita, tuetaan alan houkuttelevuutta ja edistetään yhteistyötä suomalaisessa opettajakoulutuksessa alati muuttuvassa ja monimutkaistuvassa maailmassa.
Ohjeet
- Erikoisnumero julkaistaan LUMAT-B:ssä (arvioimaton aikakauslehti).
- Artikkelit voi kirjoittaa suomeksi, ruotsiksi tai englanniksi. Kaikkiin artikkeleihin pyydetään myös englanniksi kirjoitetut tiivistelmät.
- Erikoisnumero voi sisältää arvioituja tieteellisiä artikkeleita, jotka sitten julkaistaan LUMAT-A:n yleisnumerossa. Tällöin tiivistelmä ja linkki arvioituun tutkimusartikkeliin sisältyvät LUMAT-B:n erikoisnumeroon.
- Käsikirjoitusten laatimisessa tulee seurata kirjoittajien ohjeista https://journals.helsinki.fi/lumatb/about/submissions. LUMAT-A:n tieteellisille artikkeleille ohjeistus löytyy täältä.
- Kaikkien erikoisnumeroon tarkoitettujen artikkelien määräaika on 28.2.2026.
- Määräajan jälkeen artikkelien käsittely perustuu jatkuvan julkaisemisen malliin.
- Artikkelin julkaisumaksu: 0 €.
Toimituskunta
Toimittajat
Prof. Jan Lundell, Helsingin yliopisto
FT Mervi Asikainen, Itä-Suomen yliopisto
FT Sari Harmoinen, Oulun yliopisto
Prof. Maija Aksela, Helsingin yliopisto
Toimitussihteeri
FT Johannes Pernaa, Helsingin yliopisto
