Hiilidioksidi: Uhka vai mahdollisuus? - Tutkimuksellinen lähestymistapa ilmastonmuutokseen

Authors

  • Tuuli Koski Kemian laitos, Jyväskylän yliopisto
  • Elhan Mohamed Kemian opettajankoulutusyksikkö, Kemian osasto, Helsingin yliopisto
  • Nina Nyberg Kemian opettajankoulutusyksikkö, Kemian osasto, Helsingin yliopisto

Keywords:

Ilmastonmuutos, tutkiva oppiminen, kokeellisuus, lukio

Abstract

Tässä artikkelissa esitellään lukion Kemia 1 -kurssilaisille laatimaamme ilmastonmuutokseen liittyvää tutkimuksellisesta työtä. Työ koostuu kolmesta ilmastonmuutosta mallintavasta kokeellisesta työstä sekä töiden jälkeisestä yhteisestä keskustelusta ja pohdinnasta. Ensimmäisessä työssä tutkitaan hiilidioksidin vaikutusta ilman lämpötilaan, toisessa lämpötilan vaikutusta merenpinnan nousuun ja kolmannessa merijään vähenemisen vaikutusta meren lämpötilaan. Suoritettavissa töissä sovelletaan avointa tutkimuksellisuutta.  Opettaja toimii tällöin vain tarvittaessa työn avunantaja, opastajan ja ohjaajan sijaan. Tutkimuksen suorittaneet oppilaat olivat lukiolaisia, joille avoimet tehtävänannot olivat sopivia. Opettaja voi kuitenkin muokata tehtävien avoimuus astetta aina oppilasryhmän tason tai käytettävissä olevan ajan mukaan. Töiden jälkeen käydään opiskelijoiden kanssa yhteistä keskustelua ja pohdintaa kokeellisiin töihin sekä ilmastonmuutokseen liittyen. Koska kyseessä on paljon julkisuudessa ollut aihe, se herättää varmasti paljon erilaisia tunteita ja sitä kautta keskustelua.

Downloads

Published

2019-08-07

How to Cite

Koski, T., Mohamed, E., & Nyberg, N. (2019). Hiilidioksidi: Uhka vai mahdollisuus? - Tutkimuksellinen lähestymistapa ilmastonmuutokseen. LUMAT-B: International Journal on Math, Science and Technology Education, 4(1), 74–81. Retrieved from https://journals.helsinki.fi/lumatb/article/view/1136

Issue

Section

Tutkiva ja eheyttävä kemian opetus

URN