Hiilidioksidi: Uhka vai mahdollisuus? - Tutkimuksellinen lähestymistapa ilmastonmuutokseen

Kirjoittajat

  • Tuuli Koski Kemian laitos, Jyväskylän yliopisto
  • Elhan Mohamed Kemian opettajankoulutusyksikkö, Kemian osasto, Helsingin yliopisto
  • Nina Nyberg Kemian opettajankoulutusyksikkö, Kemian osasto, Helsingin yliopisto

Avainsanat:

Ilmastonmuutos, tutkiva oppiminen, kokeellisuus, lukio

Abstrakti

Tässä artikkelissa esitellään lukion Kemia 1 -kurssilaisille laatimaamme ilmastonmuutokseen liittyvää tutkimuksellisesta työtä. Työ koostuu kolmesta ilmastonmuutosta mallintavasta kokeellisesta työstä sekä töiden jälkeisestä yhteisestä keskustelusta ja pohdinnasta. Ensimmäisessä työssä tutkitaan hiilidioksidin vaikutusta ilman lämpötilaan, toisessa lämpötilan vaikutusta merenpinnan nousuun ja kolmannessa merijään vähenemisen vaikutusta meren lämpötilaan. Suoritettavissa töissä sovelletaan avointa tutkimuksellisuutta.  Opettaja toimii tällöin vain tarvittaessa työn avunantaja, opastajan ja ohjaajan sijaan. Tutkimuksen suorittaneet oppilaat olivat lukiolaisia, joille avoimet tehtävänannot olivat sopivia. Opettaja voi kuitenkin muokata tehtävien avoimuus astetta aina oppilasryhmän tason tai käytettävissä olevan ajan mukaan. Töiden jälkeen käydään opiskelijoiden kanssa yhteistä keskustelua ja pohdintaa kokeellisiin töihin sekä ilmastonmuutokseen liittyen. Koska kyseessä on paljon julkisuudessa ollut aihe, se herättää varmasti paljon erilaisia tunteita ja sitä kautta keskustelua.

Tiedostolataukset

Julkaistu

2019-08-07

Viittaaminen

Koski, T., Mohamed, E., & Nyberg, N. (2019). Hiilidioksidi: Uhka vai mahdollisuus? - Tutkimuksellinen lähestymistapa ilmastonmuutokseen. LUMAT-B: International Journal on Math, Science and Technology Education, 4(1), 74–81. Noudettu osoitteesta https://journals.helsinki.fi/lumatb/article/view/1136

Numero

Osasto

Tutkiva ja eheyttävä kemian opetus

URN