Noviisiopettajien osaaminen ja tuen tarve työelämän ensimmäisinä vuosina

Authors

  • Heidi Handolin-Kiilo of Chemistry Teacher Education, Department of Chemistry, University of Helsinki
  • Maija Aksela of Chemistry Teacher Education, Department of Chemistry, University of Helsinki

DOI:

https://doi.org/10.31129/lumat.v3i6.1005

Abstract

Opettajan peruskoulutus antaa opiskelijalle akateemisen koulutuksen sekä samalla eväät tulevan opettajan työuralle elinikäiseen oppimiseen. Tutkimustietoa aineenopettajien osaamisesta ja hyvinvoinnista ammatissaan sekä työyhteisössään tarvitaan kehitettäessä relevanttia opettajankoulutusta. Tietoa tuen tarpeista mahdollisten haasteiden voittamiseksi tarvitaan myös alalla pysyvyyden, katkeamattoman elinikäisen oppimisen ja ammatillisen osaamisen kehittämisen pohjaksi. Tässä artikkelissa käsitellään vasta valmistuneiden kemian aineenopettajien käsityksiä työelämän ensimmäisien vuosien osaamisesta ja työn haasteista sekä tuen tarpeista ja esitellään tutkimuspohjaisesti kehitetty täydennyskoulutusmalli noviisiopettajien haasteiden tueksi. Opettajan osaamisen rakentumista tarkastellaan erityisesti Grossmanin teoriamallin mukaisesti, samalla huomioiden noviisiopettajien haasteisiin ja elinikäiseen oppimiseen liittyvää aiempaa tutkimustietoa. Tutkimusten mukaan noviisiopettajilla on lukuisia haasteita, joiden voittamisen tukemiseen tarvitaan tukea. Tutkimustietoa voidaan soveltaa perus- ja täydennyskoulutuksen sekä noviisiopettajien tukimuotojen suunnittelun pohjaksi.

Downloads

Published

2015-10-30

How to Cite

Handolin-Kiilo, H., & Aksela, M. (2015). Noviisiopettajien osaaminen ja tuen tarve työelämän ensimmäisinä vuosina. LUMAT: International Journal on Math, Science and Technology Education, 3(6), 867–886. https://doi.org/10.31129/lumat.v3i6.1005

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 > >>