Didaktinen fysiikka opettajankoulutusta suuntaamassa

Authors

  • Ismo Koponen Fysiikan laitos, Helsingin yliopisto
  • Maija Nousiainen Fysiikan laitos, Helsingin yliopisto

DOI:

https://doi.org/10.31129/lumat.v3i6.994

Abstract

Helsingin yliopiston Fysiikan laitoksella annettava aineenopettajan koulutus keskittyy opettajien aineenhallinan syventämiseen ja se perustuu didaktisen fysiikan tutkimukseen. Didaktinen fysiikka puolestaan on fysiikkaan kuuluva tutkimuksen ja opetuksen ala, joka keskittyy fysiikan käsitteiden, käsiterakenteiden ja niiden kehittymiseen liittyvien piirteiden tutkimukseen. Didaktiseen fysiikkaan nojautuva fysiikan opettajankoulutus hyödyntää tätä tietoa fysiikan opetuksen suunnittelussa ja toteutuksessa. Didaktisen fysiikan tavoitteena on fysiikan opetuksen kehittäminen siten, että opetus ja oppiminen olisivat mahdollisimman lähellä sitä, millaisena fysiikka tieteenä näyttäytyy. Didaktisen fysiikan tutkimuksen ”tuotteita” ovat opetuksellisten lähestymistapojen mallit, erityiset didaktiset sovellukset, opetuksessa käytettävät työskentelymenetelmät, kurssisuunnitelmat ja oppimateriaalit.

Downloads

Published

2015-10-30

How to Cite

Koponen, I., & Nousiainen, M. (2015). Didaktinen fysiikka opettajankoulutusta suuntaamassa. LUMAT: International Journal on Math, Science and Technology Education, 3(6), 729–743. https://doi.org/10.31129/lumat.v3i6.994

Issue

Section

Articles